Skip to content Skip to footer

Mclaren: Μια πολύ λεπτή κόκκινη γραμμή

Ο «κακός χαμός» που έγινε για το τίποτα, η πραγματικότητα που πολλοί αγνοούν, και ο «ασκός του Αιόλου» που άνοιξε η Mclaren!

Η Mclaren κατάφερε για άλλη μια φορά να είναι στο «μάτι του κυκλώνα» της Formula 1, αυτή τη φορά όχι για άλλη μια νίκη και 1-2 για τους οδηγούς της. Παρά το γεγονός ότι ο Max Verstappen νίκησε κατά κράτος τους Norris και Piastri, η ίδια η ομάδα των Papaya κατάφερε να βρεθεί ξανά στο στόχαστρο, με αφορμή την εντολή που δόθηκε στον Oscar Piastri για αλλαγή θέσεων με τον Lando Norris όταν ο Βρετανός έχασε την 2η θέση που κατείχε από τον 4ο γύρο του Ιταλικού Γκραν Πρι, λόγω ενός αργού pit stop.

Ήταν δικαιολογημένη η κίνηση;

Κατά την γνώμη μου ναι. Προσωπικά δεν βλέπω τον λόγο που γίνεται τόσος χαμός για την πράξη αυτή καθαυτή. Η κίνηση αυτή κατ’ αρχάς έγινε μόνο και μόνο επειδή αφορούσε μια 2η θέση και όχι μια νίκη. Η διαφορά μόλις τριών βαθμών της 2ης με την 3η θέση (18 με 15 βαθμοί) είναι ένα «χτύπημα» που μπορεί να αντέξει ο Piastri. Η διαφορά του πλέον από τον Norris είναι 31 αντί για 37 βαθμοί. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναφερθεί αλλά σε περίπτωση που ο Βρετανός δεν είχε εγκαταλείψει από το Ολλανδικό Γκραν Πρι και η διαφορά ήταν στους 16 βαθμούς αντί για 34 πριν την Monza, δεν θα είχε παρεμβεί η ομάδα, γιατί πολύ απλά τότε 1) όντως θα επηρέαζε πολύ πιο καθοριστικά την μάχη του τίτλου καθώς θα μιλούσαμε για διαφορά 13 πόντων αντί για 19 και 2) ο ίδιος ο Piastri δεν θα υπάκουε στην εντολή.

Η αιτιολόγηση της Mclaren που πολλοί παρέβλεψαν

Το αρνητικό σε όλη αυτή την ιστορία είναι ότι μεγάλη μερίδα του «όχλου» που κρατάει τους ιντερνετικούς πυρσούς, παραβλέπει ότι στο καθοριστικό team radio προς τον Piastri από τον αρχιμηχανικό του, Tom Stallard, γίνεται αναφορά στο περσινό Γκραν Πρι Ουγγαρίας. Συγκεκριμένα ο Stallard λέει αυτολεξεί «Oscar, η κατάσταση είναι λίγο παρόμοια με την περσινή στην Ουγγαρία. Κάνουμε pit stop με αυτή τη σειρά για λόγους που αφορούν την ομάδα. Άσε τον Lando να περάσει και είσαι ελεύθερος να αγωνιστείς».

Τότε ο Piastri προηγούνταν καθαρά και δίκαια μέχρι τον 47ο γύρο, όταν και έχασε με undercut την πρωτιά από τον Norris, ο οποίος είχε κληθεί στα Pits δύο γύρους νωρίτερα παρομοίως για να καλύψει άλλο μονοθέσιο, όπως και στην Monza, όπου η Mclaren ήθελε να καλύψει τον Leclerc. Και τότε η ομάδα παρά το ότι ο Norris φαινόταν ως ο επικρατέστερος διεκδικητής του τίτλου απέναντι στον Max Verstappen και με την διαφορά να είναι στους 84 βαθμούς και την Red Bull ήδη να ζορίζεται εμφανώς εντός πίστας, η ομάδα έκανε αυτό που θεώρησε σωστό και παρά την αρχική άρνηση-γκρίνια του Βρετανού, εντέλει έδωσε την πρωτιά πίσω στον Piastri που πανηγύρισε την πρώτη του νίκη. Έτσι κατά την Mclaren «ισοφαρίζεται» εκείνη η απόφαση. Όμως υπάρχει και ένα αντίστοιχο παράδειγμα του παρελθόντος που μπορούμε να κοιτάξουμε.

Το «μυστηριώδες» team radio

Βρισκόμαστε στον Μάρτιο του 1998 και στο εναρκτήριο Γκραν Πρι της χρονιάς, στην Μελβούρνη της Αυστραλίας. Έπειτα από τον πρώτο γύρο των pit stop οι δύο Mclaren προηγούνται με τεράστια άνεση έναντι του ανταγωνισμού, με τον Mika Hakkinen να είναι σταθερά πρώτος και τον David Coulthard να είναι 2ος. Τότε στον 36ο γύρο, ο Φινλανδός μπαίνει ξαφνικά στα pits. Όμως κανείς δεν τον περιμένει και επανέρχεται στην πίστα, 2ος όμως πίσω από τον teammate του.

Ο Mika είχε παρερμηνεύσει ένα μήνυμα στο team radio ως σήμα για pit stop, με τον επικεφαλής της Mclaren τότε, Ron Dennis, να ισχυρίζεται ότι κάποιος είχε διεισδύσει στις ενδοεπικοινωνίες της ομάδας. Θεωρώντας άδικο το να χάσει την νίκη κατ’ αυτό τον τρόπο ο Hakkinen, η ομάδα δίνει εντολή στον Coulthard να δώσει πίσω την πρωτοπορία και αυτός το κάνει στον 56ο γύρο. Όμως τότε δεν υπήρχαν Social Media… Τότε μάλιστα η Mclaren ολοκλήρωσε αυτό τον αγώνα ρίχνοντας γύρο σε όλους τους υπόλοιπους (που τερμάτισαν) και κανείς δεν ήξερε ότι στην συνέχεια θα ερχόταν η απαγόρευση του «τρίτου πεντάλ φρένου» και τα νέα ελαστικά της Goodyear που θα επέτρεπαν στην Ferrari και τον Michael Schumacher να παλέψει για τον τίτλο.

Η απόφαση που είναι μικρή αλλά θα οδηγήσει σε μεγάλες συνέπειες

Η απόφαση αυτή είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσει περαιτέρω τριβές στην συνέχεια. Όχι μόνο του φετινού πρωταθλήματος, αλλά και για το υπόλοιπο της συνύπαρξης των Norris-Piastri στην Mclaren. Όπως χαρακτηριστικά είπε άλλωστε ο Toto Wolff «Δεν υπάρχει σωστό και λάθος, και είμαι περίεργος να δω πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση, για να δημιουργηθεί ένα προηγούμενο που θα είναι πολύ δύσκολο να ανατραπεί. Τι θα συμβεί αν η ομάδα κάνει άλλο ένα λάθος και δεν υπάρχει pit stop για να τους αλλάξει θέσεις, αλλά από την άλλη, λόγω ενός λάθους της ομάδας, δεν είναι δίκαιο να χάσει πόντους ένας οδηγός που προσπαθεί να ανακτήσει τη διαφορά. Πιστεύω λοιπόν ότι θα έχουμε την απάντησή μας για το αν ήταν σωστό προς το τέλος της σεζόν, όταν η κατάσταση θα έχει ανάψει».

Η Mclaren είναι ξεκάθαρο ότι κοιτάζει και το μέλλον, στο οποίο είναι αρκετά πιθανό να μην είναι η ξεκάθαρα καλύτερη ομάδα στο grid και τότε θα χρειάζεται απόλυτη συνεργασία και από τους δύο οδηγούς της. Όμως όπως αναρωτήθηκε και ο ίδιος ο Piastri και φάνηκε και αργότερα στις δηλώσεις του, παρά το ότι προσπάθησε να τα «μαζέψει», τι ακριβώς υπερβαίνει το όριο του «δίκαιου»; Ένα αργό pit stop μπορεί να συμβεί σε οποιοδήποτε σημείο οποιουδήποτε αγώνα στο υπόλοιπο της σεζόν. Τι θεωρείται «αργό pit stop»; Εάν σε μια κλειστή και σκληρή μάχη των δύο, το πλήρωμα κάνει pit stop 2.1 στον Norris και 2.8 στον Piastri και ως εκ τούτου αλλάξει η πρωτιά, τότε η ομάδα τι θα κάνει;

Η Mclaren λοιπόν στην προσπάθεια να αποτρέψει την επανάληψη μιας τοξικής συνύπαρξης δύο διεκδικητών του τίτλου, επέλεξε και επιλέγει αυτό που θεωρεί ως απόλυτη δικαιοσύνη. Το απόλυτο 50/50. Όμως η Formula 1 δεν είναι παιχνίδι. Λάθη έγιναν και θα γίνουν. Έτσι η πολύ λεπτή κόκκινη γραμμή στην οποία επέλεξε από την προηγούμενη Κυριακή η Mclaren, είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει στο άμεσο μέλλον αλλά και στις επόμενες σεζόν, σε μια παράνοια, του τι θεωρείται «δίκαια μάχη» και τι όχι. Αναπόφευκτα ένας από τους δύο οδηγούς δεν θα λάβει αυτό που θα θεωρεί ο ίδιος ως «δίκαιο» βάσει προηγούμενων αποφάσεων και έτσι θα τρέχουν o Andrea Stella, o Zak Brown και οι υπόλοιποι να μαζέψουν την κατάσταση.

Υπάρχει τελικά προτίμηση εντός της ομάδας;

Τέλος θα σταθώ στο κομμάτι «Η Mclaren θέλει πάση θυσία να το πάρει ο Lando και τον σπρώχνουν» που είναι άποψη μεγάλου μέρους του κοινού της Formula 1. Προσωπικά θεωρώ ότι υπάρχει μια προτίμηση εντός της ομάδας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι επιτηδευμένη. Ο Lando είναι παιδί της Mclaren, βρίσκεται εκεί από το 2017 και έχει περάσει όλα του τα χρόνια έκτοτε με τους Papaya. Ο Oscar από την άλλη βρέθηκε εκεί λόγω της απροσεξίας της Alpine και της εξυπνάδας της Mclaren αλλά και του ατζέντη του, του Mark Webber, μόλις το 2023.

Όπως και παλιότερα με την ιδιαίτερη σχέση του Ron Dennis με τον Mika Hakkinen, είναι εύλογο να θεωρεί κάποιος ότι σε αμφισβητήσιμες αποφάσεις όπως της Κυριακής, ή σε περιπτώσεις όπως με την στρατηγική της Ουγγαρίας πριν την καλοκαιρινή διακοπή, ότι η ομάδα θέλει να ευνοήσει τον Lando. Όμως ρεαλιστικά δεν έχει λόγο να το κάνει. Τουλάχιστον… ακόμα…