Skip to content Skip to footer

F1: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε μετά τις αποκαλύψεις των κατευθυντήριων γραμμών για τις ποινές

Για πρώτη φορά, αποκαλύφθηκαν πλήρως οι κατευθυντήριες γραμμές των αγωνοδικών της Formula 1 σχετικά με τις ποινές και τα πρότυπα οδήγησης. Παρότι πολλά από αυτά ήταν γνωστά εν μέρει, το πλήρες έγγραφο ρίχνει φως σε λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν πώς η FIA διαχειρίζεται τις παραβιάσεις των κανονισμών με απόλυτη αυστηρότητα και διαφάνεια.

Η δημοσιοποίηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου οι οδηγοί εξέφραζαν την ανάγκη για μεγαλύτερη ανοιχτότητα και διάλογο με την FIA, σε σχέση με την εφαρμογή των κανονισμών.

Ας δούμε λοιπόν τι κρύβεται πίσω από το «μενού» των ποινών που έχουν πλέον αποκαλυφθεί.

Το «μενού» των ποινών: Πώς λειτουργεί το σύστημα των αγωνοδικών

Ήταν γνωστό ότι οι αγωνοδίκες διαθέτουν ένα έγγραφο που καθορίζει το εύρος των ποινών για κάθε παράβαση — ένα είδος οδηγού-πλαισίου, κρυφό εδώ και περίπου δέκα χρόνια. Αυτό το «μενού» περιλαμβάνει κάθε πιθανό παράπτωμα και προσφέρει καθοδήγηση για το πόσο αυστηρή ποινή πρέπει να επιβληθεί, ανάλογα αν πρόκειται για δοκιμές, κατατακτήριες ή αγώνα.

Ο πρόεδρος των αγωνοδικών, Γκάρι Κόνελι, εξηγεί: «Ξεκινήσαμε με λίγες σελίδες, τώρα έχουμε περίπου δέκα σελίδες που καλύπτουν εκατό συνηθισμένα θέματα και παραβάσεις». Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ποινές είναι υποχρεωτικές — όπως για παραβίαση των κανόνων parc fermé ή προσπέρασμα πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας.

Επίσης, υπάρχουν ποινές με εύρος, ανάλογα με τη σοβαρότητα — για παράδειγμα, μια άμυνα με περισσότερες από μία αλλαγές κατεύθυνσης μπορεί να τιμωρηθεί με ποινή πέντε δευτερολέπτων ή ακόμα και με πέρασμα από τα pits.

Τι θα συνέβαινε αν η σύγκρουση Φερστάπεν – Ράσελ θεωρούταν σκόπιμη

Οι κατευθυντήριες γραμμές διευκρινίζουν τι ποινή θα επιβαλλόταν στον Μαξ Φερστάπεν αν είχε θεωρηθεί ότι η σύγκρουση του με τον Τζορτζ Ράσελ στον Ισπανικό Γκραν Πρι ήταν εσκεμμένη.

Στην περίπτωση που η πρόθεση ήταν αποδεδειγμένη, η ποινή θα ήταν πολύ αυστηρότερη — ακόμα και αποκλεισμός από τον επόμενο αγώνα. Τελικά, ο Φερστάπεν τιμωρήθηκε με ποινή 10 δευτερολέπτων και 3 πόντους ποινής, ενώ αν είχε κριθεί πρόθεση, θα είχε λάβει ποινή stop-and-go και 4 πόντους — ποινή που θα σήμαινε αυτόματο αποκλεισμό.

Η αποκάλυψη των κανόνων οδήγησης: Διαφάνεια για πρώτη φορά

Τα πρότυπα οδήγησης που εφαρμόζονται από το 2024, παρότι κρίσιμα για πολλές αποφάσεις των τελευταίων 18 μηνών, δεν είχαν γίνει ποτέ πλήρως δημόσια. Πλέον, η FIA με επικεφαλής τον Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγιέμ στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα διαφάνειας.

Ο Γκάρι Κόνελι τόνισε πως «τι πιο διαφανές από το να δημοσιοποιείς τα ίδια τα κριτήρια που χρησιμοποιείς για την επιβολή των ποινών». Ο Τζορτζ Ράσελ, διευθυντής του Συνδέσμου Οδηγών, χαρακτήρισε αυτή την κίνηση σημαντικό βήμα προς την κατανόηση από τους φιλάθλους και τα ΜΜΕ.

Καθαροί κανόνες για προσπεράσματα και επιθετική οδήγηση

Ένα από τα μεγαλύτερα παράπονα των οδηγών της F1 στη μάχη είναι όταν ένας αντίπαλος κινείται υπερβολικά κατά τη διάρκεια της άμυνας. Αυτό σημαίνει είτε ότι κινείται πολλές φορές στην άμυνα είτε, το πιο «εξωφρενικό», ότι κινείται κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος. Είναι απρόβλεπτο, ανασφαλές και δύσκολο να αντιμετωπιστεί δίκαια.

Αυτό επίσης μερικές φορές φαίνεται να αντιμετωπίζεται με ασυνέπεια, καθώς μπορεί να αγνοηθεί, ή να σημειωθεί, ή σπάνια η ασπρόμαυρη προειδοποιητική σημαία κάνει την εμφάνισή της.

Οι κατηγορίες στις οποίες χωρίζουν τα περιστατικά οι αγωνοδίκες είναι:
1) Περισσότερες από μία αλλαγές κατεύθυνσης για την υπεράσπιση μιας θέσης, 2)Περισσότερες από μία αλλαγές κατεύθυνσης για την υπεράσπιση μιας θέσης και κίνηση στη ζώνη φρεναρίσματος «με τρόπο που θεωρείται ενδεχομένως επικίνδυνος».
Οι περισσότερες από μία αλλαγές κατεύθυνσης συνοδεύονται από μια απλή σύσταση: Ποινή που θα κυμαίνεται από πέντε δευτερόλεπτα έως και ποινή διέλευσης από το pit lane (drivethrough penalty).

Η περίπτωση κίνησης στη ζώνη φρεναρίσματος είναι πιο λεπτομερής. Θα αντιμετωπίζεται πάντα με μια προειδοποίηση στα δοκιμαστικά ή στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά σε έναν αγώνα, η απλή μετακίνηση στη ζώνη φρεναρίσματος μπορεί να είναι μια ασπρόμαυρη σημαία για την πρώτη παράβαση και στη συνέχεια ποινές. Αν όμως γίνεται με τρόπο που «θεωρείται ενδεχομένως επικίνδυνος», συνιστάται άμεση ποινή (από πέντε δευτερόλεπτα έως και drivethrough ανάλογα με τη σοβαρότητα).

Η ευαισθησία της FIA για τη γλώσσα και τη συμπεριφορά

Μια από τις πιο συζητημένες αλλαγές αφορά την τιμωρία των οδηγιών για χρήση υβριστικής γλώσσας σε συνεντεύξεις ή επίσημες εκδηλώσεις. Η FIA δεν ανέχεται ακατάλληλη συμπεριφορά, ειδικά αν περιλαμβάνει ρατσιστικά ή προσβλητικά σχόλια.

Οι ποινές κυμαίνονται από προειδοποιήσεις έως πιο αυστηρές κυρώσεις, ενώ για τη ρατσιστική ή επαναλαμβανόμενη κακή γλώσσα στα ραδιοτηλέφωνα οι ποινές είναι ιδιαίτερα αυστηρές.

Ποινές για κακομεταχείριση αξιωματούχων

Η FIA έθεσε στο στόχαστρο όχι μόνο τους οδηγούς αλλά και τα μέλη ομάδων που επιτίθενται ή προσβάλλουν τους αξιωματούχους.

Από το Μάιο του 2023, τέτοιες παραβάσεις τιμωρούνται με ελάχιστη ποινή υποβιβασμού τριών θέσεων στο grid ή ποινές χρόνου, με την ποινή να μπορεί να επεκταθεί και στα δύο αυτοκίνητα της ομάδας αν αφορά μέλος της ομάδας.

Πώς μετατρέπονται οι ποινές χρόνου σε ποινές θέσεων στο grid

Μια ενδιαφέρουσα διάταξη αφορά τους οδηγούς που δεν μπορούν να εκτίσουν ποινές χρόνου λόγω εγκατάλειψης.

Για μικρές ποινές πέντε δευτερολέπτων, οι αγωνοδίκες συνήθως δεν τις μετατρέπουν σε ποινές θέσεων στο επόμενο γκραν πρι, ενώ για μεγαλύτερες ή πολλαπλές ποινές, η μετατροπή είναι πιθανή.

BARCELONA, SPAIN – JUNE 01: Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing on the grid during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on June 01, 2025 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202506010620 // Usage for editorial use only //

Ευελιξία ποινών ανάλογα με το σκέλος

Η αντιμετώπιση των παραβάσεων διαφοροποιείται ανάλογα με το αν γίνονται σε δοκιμές, κατατακτήριες ή αγώνα. Για παράδειγμα, η παρεμπόδιση σε δοκιμές τιμωρείται με προειδοποίηση, ενώ στις κατατακτήριες φέρνει ποινή τριών θέσεων στο grid.

Ακόμα και τα επικίνδυνα λάθη, όπως η πρόωρη απελευθέρωση αυτοκινήτου σε επικίνδυνη κατάσταση, έχουν αυστηρότερη τιμωρία στον αγώνα σε σχέση με τις δοκιμές.

Το μέλλον της Formula 1: Διαφάνεια και δικαιοσύνη

Η αποκάλυψη των πλήρων κατευθυντήριων γραμμών ποινών αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στον κόσμο της Formula 1.

Με σαφείς κανόνες, αυστηρή εφαρμογή και δίκαιες ποινές, το άθλημα επιδιώκει να διατηρήσει την ασφάλεια, τον συναγωνισμό και το σεβασμό ανάμεσα σε όλους τους συμμετέχοντες.