Διαβάστε γιατί και ποιο θα είναι το ποσό για την νέα εποχή της Formula 1! Δείτε την «εξαίρεση» της Audi!
Την αύξηση του budget-cap ή αλλιώς του ορίου προϋπολογισμού των ομάδων για το 2026 προανήγγειλε ο Διευθυντής Οικονομικών Κανονισμών Μονοθεσίων της FIA, Federico Lodi μιλώντας στο racingnews365!
Συγκεκριμένα ανέφερε πως για το 2026, η νέα εποχή της F1 θα συνοδευτεί από σημαντική αύξηση του ανώτατου ορίου δαπανών, έως 215 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ (περίπου 183 εκατομμύρια Ευρώ), ώστε να αντανακλά τους νέους κανονισμούς και να λαμβάνει υπόψη άλλα συναφή έξοδα, μια αύξηση της τάξης του 59% σε σύγκριση με το όριο των τελευταίων τριών ετών που είναι στα 135 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 115 εκατομμύρια Ευρώ).
Συγκεκριμένα ο Lodi δήλωσε: «Έχουμε λάβει υπόψη ορισμένες προσαρμογές κατά τον καθορισμό του ανώτατου ορίου κόστους, με βάση τον [παγκόσμιο] πληθωρισμό από το 2021, με το αθροιστικό αποτέλεσμα να συνυπολογίζεται στο επίπεδο του ανώτατου ορίου κόστους Έτσι, το επίπεδο των 215 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ που ορίστηκε για την ομάδα από το 2026 είναι βασικά το αποτέλεσμα δύο παραγόντων».

«Το αρχικό επίπεδο είναι το ανώτατο όριο κόστους που ισχύει σήμερα, υπάρχει η επίδραση του συσσωρευμένου πληθωρισμού, καθώς και η επίδραση των δαπανών που επί του παρόντος βρίσκονται εκτός του πλαισίου που έχουμε θεσπίσει. Συνολικά, λοιπόν, δεν υπάρχει πραγματικά αύξηση του κεφαλαίου, είναι απλώς ένας διαφορετικός τρόπος υπολογισμού – και αυτός ήταν ο κύριος λόγος πίσω από την απόφαση να εισαχθεί ένα υψηλότερο ανώτατο όριο κόστους».
«Δεν θα συνεπάγεται υψηλότερες δαπάνες για τις ομάδες, επειδή απλώς ήδη επιβαρύνονται με τα έξοδα, αλλά απλώς τα εντάσσουν στο ανώτατο όριο, και έτσι το ανώτατο όριο κόστους πρέπει να είναι υψηλότερο. Η διαμόρφωση των κανόνων είναι αρκετά περίπλοκη, η σύνταξή τους δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς υπάρχουν 10, τώρα 11 [με την Cadillac] διαφορετικές ομάδες με διαφορετικά προγράμματα, προοπτικές και προτεραιότητες. Νομίζω ότι είναι δίκαιο να πούμε ότι αν είχαμε την ευκαιρία να συντάξουμε οι ίδιοι τους κανονισμούς, πιθανότατα θα ήταν ελαφρώς διαφορετικοί, αλλά προφανώς πρέπει να επιτύχουμε μια συναίνεση».
«Επομένως, πρέπει να κάνουμε παραχωρήσεις και γι’ αυτό καταλήξαμε να έχουμε 20-25 εξαιρέσεις αντί για πέντε ή έξι, που θα ήταν η προτίμησή μας. Είναι περίπλοκο, αλλά αυτή είναι η πρόκληση του να υποστηρίξουν όλες οι ομάδες μια πρόταση που κάνουμε, οπότε υπάρχει πολλή δουλειά πίσω από τα παρασκήνια για να τις συζητήσουμε και να τις πείσουμε, και αυτό απαιτεί χρόνο».
Επιπλέον ο Lodi αποκάλυψε ότι όσον αφορά την Audi, που εισέρχεται για πρώτη φορά στη Formula 1, θα λάβει μεγαλύτερο budget-cap από τις άλλες ομάδες, καθώς οι μισθοί στην Ελβετία (όπου παραμένει η βάση της στο Χίνβιλ) είναι περίπου 35-45% υψηλότεροι από ό,τι στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία, οπότε θα υπάρξει αυτή η προσαρμογή, προκειμένου να υπάρχει ισότητα μεταξύ των ομάδων.

Όσον αφορά την κριτική προς το budget-cap και τον προβληματισμό που έχει διατυπωθεί σχετικά με το ανώτατο όριο δαπανών, σύμφωνα με τον οποίο οι απλοί υπάλληλοι των ομάδων της F1 είναι αυτοί που θα υποστούν τις απώλειες του περιορισμένου προϋπολογισμού τους, ο Lodi απάντησε πως είναι ελεύθερη επιλογή των ομάδων για το που και πως θα ξοδέψουν τα διαθέσιμα χρήματα.
«Μία από τις κατευθυντήριες αρχές που χρησιμοποιήσαμε κατά τη σύνταξη των κανονισμών είναι ότι δεν θέλαμε να εισαγάγουμε περιορισμούς για συγκεκριμένους τύπους δαπανών, ώστε οι ομάδες να είναι ελεύθερες να ξοδεύουν εντός του ανώτατου ορίου. Έχουν ένα ποσό 215 εκατομμυρίων δολαρίων και είναι δική τους επιλογή αν θέλουν να επενδύσουν πολλούς πόρους στους μηχανικούς ή στους νεότερους υπαλλήλους, επειδή πιστεύουν ότι αυτό είναι πιο σημαντικό από το να ξοδέψουν χρήματα σε άλλο τομέα».
«Αλλά αν υιοθετήσουμε μια ολιστική προσέγγιση, τα πράγματα θα ισορροπήσουν από μόνα τους, γιατί αν αρχίσεις να ασκείς υπερβολική πίεση στους ανθρώπους, αρχίζεις να τους χάνεις, οπότε είναι αυτοελεγχόμενο. Είναι ελεύθερη επιλογή των ομάδων πού θα αποφασίσουν να ξοδέψουν τα χρήματα».
