Skip to content Skip to footer

«Έφυγε» από την ζωή σε ηλικία 84 ετών ο Andrea de Adamich

Πέθανε ο Ιταλός πρώην οδηγός της Formula 1, θρύλος της Alfa Romeo αλλά και τεράστια προσωπικότητα στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού…

Άλλο ένα πλήγμα για τον Ιταλικό μηχανοκίνητο αθλητισμό είχαμε, καθώς πλέον και ο Andrea de Adamich, δεν βρίσκεται πια κοντά μας, καθώς πέθανε σε ηλικία 84 ετών, στο Μιλάνο. Ο Andrea γεννήθηκε στην Τεργέστη της Ιταλίας, από οικογένεια με Κροατική καταγωγή. Από μικρός αγάπησε τα αυτοκίνητα και το 1962 ξεκίνησε την καριέρα του ως οδηγός αγώνων.

Το 1965 κέρδισε το Ιταλικό πρωτάθλημα Formula 3, εντυπωσιάζοντας την Alfa Romeo, η οποία του υπέγραψε ως οδηγό για το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Τουρισμού, στο οποίο σημείωσε τις μεγαλύτερες επιτυχίες του, κατακτώντας back to back τίτλους το 1966 και το 1967, προτού κάνει και το ανεπίσημο ντεμπούτο του στην Formula 1, σε αγώνα που δεν μετρούσε για το παγκόσμιο πρωτάθλημα (non-championship race) στα τέλη του 1967 στην Ισπανική πίστα της Jarama, όπου τερμάτισε 9ος στο τιμόνι μιας Ferrari 312/67, κάνοντας παράλληλα και διάφορους άλλους αγώνες.

Το 1968 εκκίνησε για πρώτη φορά αγώνα της Formula 1, ξανά στο τιμόνι μιας Ferrari, στον πρώτο αγώνα της χρονιάς στην Νότιο Αφρική, όπου εντυπωσίασε νικώντας τον Chris Amon στις κατατακτήριες, με τον αγώνα του όμως να τελειώνει νωρίς λόγω ατυχήματος. Το ίδιο διάστημα συμμετείχε σε μεμονωμένους αγώνες της Formula 2, κερδίζοντας όμως στο τέλος της χρονιάς, το πρωτάθλημα XVII Temporada Argentina, στο οποίο συμμετείχαν πάλι μονοθέσια της F2, έχοντας αντιμετωπίσει εξαιρετικούς αντιπάλους όπως ο Jochen Rindt και o Clay Regazzoni. Ωστόσο, η Ferrari δεν τον κράτησε μετά από ένα σοβαρό ατύχημα στο Race of Champions της ίδιας χρονιάς στο Brands Hatch .

Μετά από μια μακρά ανάρρωση, ο de Adamich επέστρεψε και σύντομα βρήκε ξανά τη θέση του στην Alfa Romeo, η οποία του ταίριαζε περισσότερο. Η McLaren χρησιμοποίησε τον V8 της Alfa σε ένα τρίτο αυτοκίνητο για τον Ιταλό αλλά και τον συμπατριώτη του Nanni Galli κατά τη διάρκεια της σεζόν του 1970, αλλά ο κινητήρας δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί τον Cosworth DFV που τροφοδοτούσε το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα και σπάνια προκρίθηκε σε αγώνες.

Ο de Adamich και η Alfa μεταπήδησαν στη March για το 1971, αλλά η ιστορία επαναλήφθηκε. Μόνο όταν εντάχθηκε στη Surtees – με κινητήρα Cosworth – την επόμενη χρονιά, τα πράγματα βελτιώθηκαν ελαφρώς. Το 1973 εντάχθηκε στην Brabham του Bernie Ecclestone, αλλά ήταν το κύριο θύμα της διαβόητης «καραμπόλας» που προκάλεσε ο Jody Scheckter στο Βρετανικό Γκραν Πρι, όπου χρειάστηκε σχεδόν μία ώρα για να απεγκλωβιστεί ο 32χρονος τότε Andrea από τα συντρίμμια και οι σοβαροί τραυματισμοί στα πόδια που υπέστη έθεσαν τέλος στην καριέρα του στην πρώτη γραμμή σε ηλικία 31 ετών, παρά τις μερικές εμφανίσεις του με την Alfa το 1974. «Δεν μπορούσα να σταθώ όρθιος για τρεις μήνες», είχε δηλώσει στο Autosport το 2013.

Στα επόμενα χρόνια όμως ο Andrea συνέχισε την συνεργασία του με την Alfa Romeo, η οποία εξελίχθηκε σε συνεργασία ζωής, που μέχρι τότε του είχε χαρίσει συμμετοχές σε αρκετούς αγώνες αντοχής, μεταξύ άλλων και στις 24 ώρες του Le Mans, όπου τερμάτισε 4ος το 1972, κερδίζοντας αρκετούς από τους δύσκολους αγώνες εκείνης της εποχής, όπως τα 200 μίλια του Μπουένος Άιρες το 1970, τα 100 χλμ του Brands Hatch το ίδιο έτος, αλλά και τις 6 ώρες του Watkins Glen το 1971. Η καριέρα του στην Formula 1 δεν στέφθηκε από τόση επιτυχία, καθώς συμμετείχε σε συνολικά 36 αγώνες, έχοντας ως καλύτερο πλασάρισμα την 4η θέση, την οποία κατέλαβε δύο φορές, στο Ισπανικό Γκραν Πρι του 1972 αλλά και στο Βελγικό Γκραν Πρι του 1973.

Έτσι με την αγωνιστική του καριέρα να τελειώνει τόσο νωρίς, ο Andrea έγινε προσωπικότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σεβαστός δημοσιογράφος των αγώνων και τηλεοπτικός σχολιαστής στην πατρίδα του, την Ιταλία. Από το 1978 έως το 2012 παρουσίαζε το τηλεοπτικό αθλητικό πρόγραμμα Grand Prix στο Italia 1. Παράλληλα, διατέλεσε και αντιπρόεδρος της N.Technology, η οποία προετοίμαζε αγωνιστικά αυτοκίνητα για την Alfa Romeo. Το 1991, ίδρυσε το Centro Internazionale Guida Sicura, ένα πρότυπο κέντρο ασφαλούς οδήγησης στο Βαράνο, συνεχίζοντας την ιστορική του συνεργασία με την Alfa Romeo. Για τις υπηρεσίες του, στις 2 Ιουνίου 2022, ονομάστηκε Διοικητής του Τάγματος Αξίας της Ιταλικής Δημοκρατίας.