Αποτελεί απλά ατυχία η πρόσφατη εικόνα του Αυστραλού ή υπάρχει κάποια εξήγηση; Θα αλλάξει ή ο οδηγός της Mclaren θα ρισκάρει να χάσει το πρωτάθλημα;
Πριν σχεδόν δύο μήνες ο Oscar Piastri φαινόταν ως το απόλυτο φαβορί για το πρωτάθλημα οδηγών της Formula 1. Μόλις είχε κερδίσει το Ολλανδικό Γκραν Πρι με πειστικό τρόπο και ύστερα από την εγκατάλειψη του Lando Norris από την 2η θέση, είδε την διαφορά του να ανεβαίνει στους 34 βαθμούς από τον Βρετανό και στους 104 από τον 3ο Max Verstappen που ήταν ουσιαστικά εκτός μάχης τίτλου.
Έκτοτε, μέσα σε τέσσερις αγώνες τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά και η απόσταση από τον teammate του είναι μόλις 14 βαθμοί, ενώ ο «Ιπτάμενος Ολλανδός» έχει μπει για τα καλά ξανά στο κόλπο του πρωταθλήματος χάρη στην αναγεννημένη Red Bull, κατακτώντας τρείς νίκες σε αυτό το διάστημα και απέχοντας «μόλις» 40 βαθμούς. Ο Αυστραλός από εκεί που θεωρούταν ως ο νέος «ψυχρός δολοφόνος» της Formula 1, πλέον καλείται να αποδείξει ότι δεν έχει υποκύψει στην πίεση.
Μετά τον πιο πρόσφατο αγώνα στο Όστιν, όπου τερμάτισε 5ος, σχεδόν 30 δευτερόλεπτα μακριά από τον νικητή Verstappen και 22 από τον 2ο teammate του, ο Piastri δήλωσε ότι «Προτιμώ να είμαι εδώ που είμαι παρά εκεί που είναι οι άλλοι δύο» τονίζοντας ότι το Όστιν αποτέλεσε μια εξαίρεση, δηλώνοντας επίσης πως το πιο σημαντικό για τον ίδιο είναι να καταλάβει τι πήγε στραβά στο Circuit of the Americas και να επιστρέψει στην φόρμα που είχε προηγουμένως στην σεζόν.

Όμως υπάρχουν όντως εξηγήσεις για την (επιεικώς) μέτρια φόρμα του από το Ολλανδικό Γκραν Πρι και έπειτα;
Κατά κανόνα ο Piastri ήταν οριακά πιο αργός από τους Norris και Verstappen στην Ιταλία. Και στις κατατακτήριες αλλά και στον αγώνα, όπου η διαφορά του από τον Βρετανό στο πρώτο stint έφτασε σχεδόν τα επτά δευτερόλεπτα, προτού ο Piastri την φτάσει στα μόλις 3.2 πριν το pit stop του, που θα ήταν ανεπαρκής για να διεκδικήσει την 2η θέση στα ίσια, προτού την πάρει προσωρινά χάρη στο αργό pit stop του teammate του και εκτυλιχθεί η διαμάχη της εντολής της ομάδας για επιστροφή της, από την οποία ο Αυστραλός έμεινε εμφανώς απογοητευμένος, παρά το ότι εν τέλει υπάκουσε. Χωρίς αυτό το συμβάν όμως είναι απίθανο να κατάφερνε να διεκδικήσει την 2η θέση επί ίσοις όροις.
Ο Piastri χαρακτήρισε τον αγώνα ως μοναχικό, τονίζοντας όμως ότι δυσκολεύτηκε στο πρώτο μέρος του καθώς «Το αυτοκίνητο δεν ήταν ακριβώς όπως μου άρεσε» προτού βρει ρυθμό με πιο φθαρμένα ελαστικά κάτι που χαρακτήρισε ως όχι καλό σημάδι.
Στο Αζερμπαϊτζάν είχε με διαφορά το χειρότερο τριήμερό του για φέτος, καθώς έδειχνε ασταθής σχεδόν σε όλη την διάρκειά του και καθόλου άνετος με την MCL-39, καθώς παρά το ότι ύστερα από κάποιες αλλαγές στο setup που έγιναν στο FP3 που τον έκαναν πιο χαρούμενο, ακολούθησε η σύγκρουσή του στην αρχή του Q3 που τον άφησε 9ο (μπροστά μόνο από τον επίσης τρακαρισμένο Leclerc). Παρότι η σύγκρουση ίσως εξηγείται μερικώς από μια ριπή αέρα 15 χλμ/ώρα, σε μια διαδικασία όπου η ξαφνική χειροτέρευση του καιρού δυσκόλεψε όλους τους οδηγούς, ο Piastri δήλωσε απλώς πως «στο τέλος νομίζω προσπάθησα λίγο παραπάνω στη στροφή 3. Στην πραγματικότητα δεν έχω δει τι έκανα διαφορετικά, γιατί δεν ένιωσα ότι έκανα κάτι πολύ διαφορετικό. Αλλά ακόμα και μια μικρή λεπτομέρεια μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά.»
Κατόπιν ακολούθησε η ακόμη χειρότερη Κυριακή, στην οποία έκανε εσφαλμένη εκκίνηση, μπαίνοντας για λίγο σε κατάσταση anti-stall, πέφτοντας έτσι στην τελευταία θέση, προτού τρακάρει ξανά, θέτοντας τον εαυτό του εκτός αγώνα. Ο ίδιος δεν κρύφτηκε, δηλώνοντας πως «Σίγουρα δεν κατηγορώ κανέναν άλλο εκτός από τον εαυτό μου» και πως έκανε «ανόητα λάθη». Μοναδικό θετικό ότι ο teammate του, είχε τερματίσει μόλις 7ος, χάνοντας μια τεράστια ευκαιρία να μειώσει την διαφορά, όμως την ίδια στιγμή, η 2η συνεχόμενη νίκη του Max Verstappen, τον έβαλε για τα καλά ξανά στην πιθανή διεκδίκηση τίτλου, ειδικά μετά από την παραδοχή του επικεφαλής της Mclaren, Andrea Stella, πως ο Ολλανδός αποτελούσε πλέον απειλή.
Έπειτα από το κενό μιας εβδομάδας ανάμεσα σε Αζερμπαϊτζάν και Σιγκαπούρη, ο Αυστραλός ανέφερε με ειλικρίνεια πως «είναι άνθρωπος» και ότι είχε «χαλαρώσει και επαναφορτίσει τις μπαταρίες του» όντας συγκεντρωμένος στην κατανόηση του τι πήγε στραβά και πως μπορεί να μάθει από τα λάθη του. Αυτό φάνηκε πως δούλεψε, καθώς ήταν ταχύτερος ως επί το πλείστον από τον Norris και ήταν σε εφάμιλλο ρυθμό με τον Ολλανδό, παίρνοντας την 3η θέση στις κατατακτήριες, ακριβώς πίσω από την Red Bull και κρίσιμα, δύο θέσεις πάνω από τον Norris.
Όμως στον αγώνα η κατάσταση άλλαξε άρδην μέσα σε μόλις λίγα μέτρα. Είχε καλύτερη εκκίνηση από τον Verstappen, όμως αναγκάστηκε να πάρει την εξωτερική στροφή στην 1η στροφή, πράγμα που επέτρεψε στον teammate του -που είχε εξαιρετική εκκίνηση – να πάρει την εσωτερική για την 2η στροφή και να τον «τζαρτζάρει» για να του πάρει την 3η θέση. Αυτή η κίνηση κλόνισε τον Piastri, ο οποίος ένιωσε ξανά απογοήτευση και αδικία, κάτι που φαίνεται από τα team radio του και που επηρέασε ασφαλώς το πρώτο μέρος του αγώνα, στο οποίο έπεσε έως και πέντε δευτ. πίσω από τον Norris (στον 18ο γύρο).
Δεν βοηθήθηκε καθόλου από ένα αργό pit stop, ούτε από τα 3+ δευτερόλεπτα που έχασε λόγω κίνησης προς το τέλος και ενώ είχε αρχίσει να κλείνει την ψαλίδα από το δίδυμο Verstappen – Norris, τελειώνοντας τον αγώνα εντέλει δύο δευτερόλεπτα πίσω τους, τελειώνοντας έτσι άλλη μια απογοητευτική Κυριακή και με την διαφορά πλέον να είναι 22 βαθμοί από τον Βρετανό και 63 από τον Ολλανδό.
Όμως η προσοχή όλων ήταν σε δύο πράγματα. Στην σύγκρουση αυτή καθαυτή και τις συνέπειές της, αλλά και στο γεγονός ότι ο Piastri δεν ήταν στο podium μαζί με την υπόλοιπη ομάδα για να πανηγυρίσει την κατάκτηση του πρωταθλήματος κατασκευαστών, γεγονός που πυροδότησε έντονες συζητήσεις, αλλά εξηγήθηκε από την ομάδα (όχι πειστικά για μένα) από τον βιαστικό χαρακτήρα των πανηγυρισμών λόγω αυστηρού χρονοδιαγράμματος της Formula 1 και του γεγονότος ότι ο Αυστραλός την ίδια στιγμή δεν είχε τελειώσει τις υποχρεώσεις του στα ΜΜΕ.
Και έτσι φτάσαμε στο πρόσφατο Sprint Week του Όστιν. Ένα τριήμερο στο οποίο ο Oscar ήταν εμφανώς πιο αργός από τους Norris – Verstappen σε όλη την διάρκειά του. Ήταν 3ος στις κατατακτήριες Sprint, πίσω από τους άλλους δύο διεκδικητές και έπειτα μπλέχτηκε στο ατύχημα της πρώτης στροφής, το οποίο έθεσε εκτός αγώνα τον ίδιο αλλά και τον teammate του, δωρίζοντας στον Max άλλους οκτώ βαθμούς.

Ακολούθως στις «κανονικές» κατατακτήριες ήταν ακόμη πιο ανεπαρκής, όντας μόλις 6ος, την ώρα που ξανά οι δύο διώκτες του ήταν στην μπροστινή σειρά του grid, προτού κάνει έναν απογοητευτικό αγώνα, που τον βρήκε (όπως προαναφέρθηκε στην αρχή του κειμένου) να τερματίζει 5ο και αρκετά καταβεβλημένο, κάτι που ήταν προφανές σε όποιον/α πρόσεχε τα team radio του. Ο Oscar ξανά αρνήθηκε να κρυφτεί πίσω από το δάχτυλό του, τονίζοντας μετά τον αγώνα πως δεν ένιωσε ποτέ άνετος στην διάρκεια του τριημέρου του Όστιν.
«Απλά δεν είχα το ρυθμό για να κάνω τίποτα, δοκίμασα πολλά διαφορετικά πράγματα για να βρω κάποιο ρυθμό, αλλά είτε ήταν ο ίδιος ρυθμός είτε πιο αργός. Νομίζω ότι πιθανώς ήταν κάτι που είχε να κάνει με την πίστα. Δεν ένιωσα ιδιαίτερα άνετα όλο το Σαββατοκύριακο, οπότε σίγουρα υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να προσπαθήσω να καταλάβω αλλά με το ρυθμό που είχα αυτό το Σαββατοκύριακο, έκανα ό,τι μπορούσα, και τουλάχιστον οι κατατακτήριες και ο αγώνας ήταν καθαροί, και ανέβηκα μια θέση. Τελικά, αυτό είναι το μόνο που μπορώ να ζητήσω αυτή τη στιγμή» επεσήμανε ο Αυστραλός προτού επαναλάβει ουσιαστικά τα όσα είχε πει και πριν την Σιγκαπούρη.
«Το μεγαλύτερο μέλημα είναι να προσπαθήσω να καταλάβω γιατί αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν δύσκολο και να προσπαθήσω να επαναφέρω τη φόρμα που είχαμε νωρίτερα στη σεζόν», είπε. Αυτό είναι το μεγαλύτερο μέλημά μου, και αν καταφέρουμε να το ξαναβρούμε, τότε τα αποτελέσματα θα έρθουν από μόνα τους» υπογράμμισε.
Η τάση του Piastri να «χτίζει» αυτοπεποίθηση με το μονοθέσιο σταδιακά σε ένα τριήμερο δεν τον βοήθησε καθόλου, καθώς σε ένα τριήμερο Sprint το οποίο διεξαγόταν σε μια πίστα που αποτελεί όπως φαίνεται αχίλλειο φτέρνα του, καθώς δεν τα πήγε καλά ούτε πέρσι, ούτε πρόπερσι, ειδικά σε σύγκριση με τον Lando Norris. Όμως γιατί εντέλει το ντεφορμάρισμα; Ποια είναι η τελική εξήγηση; Θα συνεχιστεί ή θα επανέλθει στον καλό εαυτό του στο Μεξικό σε λίγες μέρες;
Το Autódromo Hermanos Rodríguez δεν είναι επίσης μια από τις καλές πίστες του, με τον ίδιο να αποκλείεται πέρσι στο Q1, αναφέροντας ξανά προβλήματα «αυτοπεποίθησης» προτού τερματίσει 8ος στον αγώνα. Ίσως η εικόνα να είναι φέτος μια από τα ίδια με το Όστιν, ίσως και όχι. Θα δείξει.
Σίγουρα δεν πρέπει να παραβλέψουμε επίσης τον ψυχολογικό παράγοντα. Η αίσθηση ότι η Mclaren ευνοεί -κυρίως έμμεσα- τον Lando Norris, σίγουρα έχει επηρεάσει σε κάποιο βαθμό τον 24χρονο, όσο και να προσπαθεί να κρατηθεί «στωικός» στα ΜΜΕ. Από την άρνηση για αλλαγή των μονοθεσίων στην Ιαπωνία, στο θέμα της στρατηγικής στην Ουγγαρία και έπειτα στα γεγονότα της Μόντσα και της Σιγκαπούρης, είναι δύσκολο να φανταστώ ότι ο Oscar δεν έχει επηρεαστεί από αποφάσεις και γεγονότα που τον έχουν καταστήσει «ριγμένο» σε σχέση με τον teammate του, με την «τιμωρία» του Norris όπως αναφέρθηκε για το συμβάν της Σιγκαπούρης να είναι ακόμη άγνωστη μεν, αλλά χαρακτηριζόμενη ως «μικρής σημασίας» από τον Zak Brown.
Αυτό διότι από καθαρά τεχνικής άποψης δεν υπάρχει κάποια σοβαρή δικαιολογία για τον Oscar. Ο ίδιος στις δηλώσεις του δεν έχει αναφέρει τεχνικά ζητήματα με το μονοθέσιο, παρά μόνον όσον αφορά την άνεσή του με την MCL-39. Λάθη όπως στην Σιγκαπούρη παρότι ίσως εξηγούνται, σίγουρα δεν δικαιολογούνται, ενώ λεπτομέρειες όπως η διαφορετική γεωμετρία ανάρτησης (σε σχέση με τον Norris) που έχουν προταθεί από κάποιους στην προσπάθεια εξήγησης του τριημέρου του στο Circuit of the Americas, ξανά ίσως αποτελούν κάποιου είδους εξήγηση, όμως δεν «βγάζουν λάδι» τον Αυστραλό που όπως προαναφέρθηκε, δήλωσε πως γνωρίζει τι πρέπει να κάνει.
Υπάρχει λοιπόν κάποια σίγουρη 100% έγκυρη εξήγηση για τις πρόσφατες επιδόσεις του Oscar Piastri? Η απάντηση είναι όχι. Είναι μια μείξη των διαφόρων παραγόντων που αναφέρθηκαν παραπάνω ; Ναι. Και αυτό φαίνεται από την δήλωση περί «κατανόησης» που έχει κάνει ήδη δις ο πρωτοπόρος της βαθμολογίας. Διότι αν υπήρχε ένα σταθερό και επαναλαμβανόμενο πρόβλημα, θα το ξέραμε ήδη, όπως στην περίπτωση της Ferrari παραδείγματος χάριν.
Μπορεί ο Oscar να επιστρέψει στα καλά και νικηφόρα τριήμερα; Ασφαλώς και μπορεί. Θα το κάνει; Μόνο ο χρόνος θα μας το δείξει αυτό!
