Skip to content Skip to footer

Ferrari: Από την αισιοδοξία μέχρι τον όλεθρο ένα Σάββατο δρόμος

Πως χαραμίστηκε ένα τριήμερο με προοπτικές και οι Lewis Hamilton και Charles Leclerc από το όνειρο της Pole Position κατέληξαν στο 8-9!

Τα ίδια Παντελάκη μου τα ίδια Παντελή μου για την Scuderia Ferrari στο Μπακού… Άλλο ένα τριήμερο που ξεκίνησε με αισιοδοξία και όνειρα για νίκη και κατέληξε σε άλλη μια απογοήτευση, με συζητήσιμα στρατηγικά λάθη στις κατατακτήριες για τον Hamilton, με μια σύγκρουση στο Q3 για τον Leclerc και με πρωταρχικό θέμα όπως φαίνεται, το mini-φιάσκο με την (μη) επιστροφή της 8ης θέσης από τον Βρετανό στον Μονεγάσκο στον τελευταίο γύρο του αγώνα.

Μετά την καλύτερη Παρασκευή της σεζόν για την ομάδα αλλά και τον Lewis Hamilton ο οποίος στόχευε στην κορυφή, ειδικά ύστερα από το 1-2 με επικεφαλής τον ίδιο στο FP2, το Σάββατο μετατράπηκε σε μια μέρα που η Ferrari σίγουρα θα θέλει να ξεχάσει όσο πιο σύντομα γίνεται. Με τις προοπτικές να υπάρχουν για διεκδίκηση τουλάχιστον των θέσεων 2-4, αλλά ίσως και της ίδιας της Pole, αντ’ αυτού ο Βρετανός επτά φορές πρωταθλητής αποκλείστηκε για ακόμα μια φορά στο Q2, μένοντας 12ος και απογοητευμένος, την ώρα που ο teammate του τράκαρε στον πρώτο γρήγορο γύρο του στο Q3, μένοντας μόλις 10ος για τον αγώνα, ο οποίος είχε ήδη πλέον καταστραφεί και για τους δύο.

Όμως πως έγινε αυτό; Το κακό ξεκίνησε με την επιλογή setup της Scuderia, που εξέθεσε το μονοθέσιο, καθώς ο πιο κρύος καιρός των κατατακτηρίων έκανε πιο δύσκολη αν όχι αδύνατη την σωστή προθέρμανση των ελαστικών, με την πρόσφυση στο πίσω μέρος της SF-25 έτσι να υπολείπεται – ένας εφιάλτης σε μια πίστα όπου η πρόσφυση είναι κρίσιμη. «Η επιλογή των ρυθμίσεων και η εκτέλεσή τους στους προκριματικούς δεν ήταν ιδανικές, με αποτέλεσμα να μείνουμε πιο πίσω από ό,τι θα έπρεπε. Ο αγώνας για την όγδοη και την ένατη θέση δεν αντικατοπτρίζει το δυναμικό που είχαμε αν όλα είχαν πάει καλά». δήλωσε μετά τον αγώνα ο Lewis Hamilton.

Όμως ακόμη και έτσι δεν εξηγείται το κάκιστο 10-12 των κατατακτηρίων, που οδήγησε στον άκρως απογοητευτικό αγώνα. Ας δούμε τι συνέβη.

Το «χάος» των κατατακτηρίων

Όσον αφορά στην περίπτωση του Leclerc μπορούμε απλά να το αποδώσουμε σε λάθος του Μονεγάσκου υπό περίπλοκες συνθήκες (με λίγη βροχή να έχει πέσει σε σημεία της πίστας), ο οποίος φαινόταν και από πριν το Q3 ότι οδηγούσε στο απόλυτο όριο την SF-25, έχοντας γλιτώσει στο τέλος του «πολύ φθηνά» μια επαφή με τον τοίχο στην έξοδο της στροφής 2.

Ο Lewis όμως; Πάλι τα «θαλάσσωσε» όπως σε προηγούμενες φορές; Όχι. Αρχικά όπως μάθαμε εκ των υστέρων οι Leclerc και Hamilton ήθελαν ουσιαστικά ο ένας την στρατηγική ελαστικών του άλλου. Η Ferrari χώρισε τη στρατηγική της στο Q2, με μαλακά C6 ελαστικά στο αυτοκίνητο του Hamilton και μέση C5 στο αυτοκίνητο του Leclerc, ύστερα από την πρώτη γρήγορη προσπάθεια και των δύο με την ίδια C6 γόμα, η οποία διακόπηκε πρόωρα λόγω της κόκκινης σημαίας που προκάλεσε ο Oliver Bearman.

Έπειτα από την επανεκκίνηση της διαδικασίας και με 12 λεπτά να απομένουν, ο Leclerc επέστρεψε στην πίστα με μέση γόμα και ο Hamilton με ένα νέο σετ μαλακής. Ωστόσο ο Charles έκανε λάθος στην αρχή της δεύτερης προσπάθειάς του και επέστρεψε στα pits για ακόμα ένα νέο σετ μέσης γόμας, με τον Hamilton ξανά να στερείται έναν γρήγορο γύρο (2ο συνολικά) λόγω της κίτρινης σημαίας που προκάλεσε ο teammate του. Ο Βρετανός σε αντίθεση με τον Μονεγάσκο, συνέχισε με το ίδιο σετ μαλακών ελαστικών, παλεύοντας με τη διαχείριση της θερμοκρασίας των πίσω ελαστικών, δυσκολευόμενος εμφανώς στο να κρατήσει έτσι το πίσω μέρος της SF-25, χάνοντας πολύ χρόνο ειδικά στο 2ο sector, τερματίζοντας τελικά πίσω ακόμη και από οδηγούς που χρησιμοποιούσαν την ίδια γόμα, όπως οι δύο Red Bull.

Συνολικά ο 40χρονος ολοκλήρωσε πέντε (!!!) γύρους με το ίδιο σετ ελαστικών (cool-push-cool-push-cool), αν και με περισσότερα από τέσσερα λεπτά να απομένουν, ο Hamilton ρώτησε αν υπήρχε αρκετός χρόνος για να μπει στα pits και να αλλάξει ελαστικά, έχοντας σχεδόν ολοκληρώσει τον γύρο ψύξης των ελαστικών. Η ομάδα απάντησε αρνητικά: σύμφωνα με το pit wall της Ferrari, η μέση γόμα θα χρειάζονταν πολύ χρόνο για να φτάσει στην βέλτιστη θερμοκρασία, οπότε του συνέστησαν να παραμείνει με τα ήδη χρησιμοποιημένα μαλακά ελαστικά ουσιαστικά καταδικάζοντάς τον, καθώς ακόμη και εάν είχε στο τέλος αρκετό καύσιμο για μια τελευταία προσπάθεια, είναι σίγουρο πως στον έκτο γύρο του, το ίδιο σετ γόμας δεν θα του έδινε τον χρόνο για να εξασφαλίσει θέση στο Q3.

Η Ferrari πίστευε ότι τα μεσαία ελαστικά ήταν ταχύτερα, αλλά ο Leclerc είχε διαθέσιμα τρία σετ μεσαίων ελαστικών, ενώ ο Hamilton είχε μόνο δύο – έτσι η Ferrari ήθελε να κρατήσει και τα δύο σετ μεσαίων ελαστικών του Lewis για το Q3. Πως έγινε αυτό θα αναρωτιέστε. Ο Βρετανός εξήγησε στις δηλώσεις του μετά τις κατατακτήριες.

«Τα μεσαία ελαστικά ήταν πολύ πιο γρήγορα. Βασικά, η ομάδα επέλεξε να με βάλει με μεσαία ελαστικά στο FP2, και ο Charles επρόκειτο να τα χρησιμοποιήσει στο δεύτερο σκέλος του FP2, αλλά αποφάσισαν – επειδή όλοι οι άλλοι δεν τα είχαν βάλει – να τα κρατήσουν. Και τότε όλοι οι 10 πρώτοι είχαν βασικά τρία μεσαία ελαστικά. Ξέραμε ότι τα μεσαία ήταν ταχύτερα. Είπαν ότι ήταν περίπου τρία δέκατα ταχύτερα ή κάτι τέτοιο, και ήταν υπέροχα. Και θα έπρεπε να τα χρησιμοποιήσουμε στο Q2».

Για να προλάβω μερικούς Hamilton-stans όχι αυτό δεν σημαίνει ότι τον σαμποτάρει η ομάδα. Αυτές οι αλλαγές δεδομένων συμβαίνουν. Όμως ας προχωρήσουμε.

44 HAMILTON Lewis (gbr), Scuderia Ferrari SF-25, action during the 2025 Formula 1 Qatar Airways Azerbaijan Grand Prix, 17th round of the 2025 FIA Formula One World Championship from September 19 to 21, 2025 on the Baku City Circuit, in Baku, Azerbaijan – Photo Antonin Vincent / DPPI

«Ειλικρινά, είμαι προφανώς πολύ απογοητευμένος. Χθες το αυτοκίνητο ήταν σε καλή κατάσταση. Σήμερα ακολουθήσαμε μια κατεύθυνση που, θεωρητικά, φαινόταν η καλύτερη για εμάς, και ο ρυθμός μας φαινόταν σταθερός», εξήγησε ο επτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής. Αφού έλυσε κάποια προβλήματα φρεναρίσματος που είχαν προκύψει την Παρασκευή, ο Hamilton ήταν και πάλι στην πρώτη τετράδα στο FP3, όντας πιο άνετος από ποτέ στο τιμόνι της SF-25. Όμως η προαναφερθείσα στρατηγική που ακολουθήθηκε στις κατατακτήριες, εν μέρει λόγω των προαναφερθέντων επιλογών, δεν τον βοήθησε καθόλου.

Το πιο περίεργο ήταν ότι ο Hamilton δεν χρησιμοποίησε την C5 μεσαία γόμα ούτε στο Q1 ούτε στο Q2, καθιστώντας τον τον μοναδικό οδηγό που ακολούθησε αυτή τη στρατηγική. Για αυτόν τον λόγο, ο Βρετανός τόνισε ότι θα μπορούσαν να είχαν γίνει περισσότερα από τακτικής άποψης: «Ναι, νομίζω ότι το Q2 θα μπορούσε να είχε εκτελεστεί καλύτερα. Πρέπει να το σημειώσουμε αυτό για να βελτιωθούμε. Όλοι οι 10 πρώτοι είχαν τρία σετ μεσαίων ελαστικών, εγώ είχα μόνο δύο. Ήταν σαφές ότι τα μεσαία ήταν ταχύτερα, αλλά δεν τα είχα».

«Ήθελα να δοκιμάσω έναν άλλο γύρο, αλλά δεν είχα αρκετό καύσιμο για έναν επιπλέον γύρο. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια θετικά από αυτό το Σαββατοκύριακο. Είμαι πραγματικά απογοητευμένος γιατί ήθελα να πετύχω ένα καλό αποτέλεσμα για την ομάδα. Νόμιζα ότι θα μπορούσα να παλέψω για μια θέση στην πρώτη τριάδα ή ακόμα και για την pole, με βάση την αίσθηση που μου έδινε το αυτοκίνητο, αλλά δεν πέτυχε».

Τι συμβαίνει με την συνεννόηση; Τι κάνει η Ferrari στα briefings;

Η μεγάλη ειρωνεία είναι ότι στις δηλώσεις του μετά τις κατατακτήριες, ο Leclerc τόνισε πως ήθελε την μαλακή γόμα και όχι την μέση. Συγκεκριμένα δήλωσε τα εξής: «[Είμαι] προφανώς απογοητευμένος, γιατί είναι μια πίστα που συνήθως μου αρέσει και όπου τα πράγματα κυλούν αρκετά φυσικά, αλλά αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν ακριβώς το αντίθετο και δυσκολεύομαι πολύ να βρω τα όρια του αυτοκινήτου και να βρω την σωστή αίσθηση με το αυτοκίνητο»

«Γνωρίζαμε λοιπόν πριν από τις κατατακτήριες, ότι θα ήταν μια δύσκολη δουλειά και αλλάξαμε αρκετά το αυτοκίνητο πριν από αυτές και ένιωσα πολύ καλύτερα. Και στο Q1 όλοι οι γύροι με τα μαλακά ελαστικά ήταν πολύ καλύτεροι – και μετά περάσαμε στα μεσαία, τα οποία είχαμε κρατήσει επειδή πιστεύαμε ότι ήταν τα καλύτερα ελαστικά. Ήταν απλά αδύνατο για μένα να τα κάνω να δουλέψουν και ανεξάρτητα από τις δύσκολες συνθήκες, δεν νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος».

«Νομίζω ότι απλά μας έλειπε πολύ η ταχύτητα με τα μεσαία ελαστικά. Πιθανότατα ήμουν επτά ή οκτώ δέκατα πίσω πριν το λάθος και πίεζα σαν τρελός, οπότε, ναι, κάτι δεν πήγαινε καλά και θα το εξετάσουμε. Αλλά ναι, ήταν δύσκολο. Είχα την ίδια άποψη με τον Lewis. Νόμιζα ότι είχα πλεονέκτημα στην πρόκριση με τα μεσαία ελαστικά, αλλά όταν τα έβαλα, μετάνιωσα που πίστευα ότι είχα πλεονέκτημα, γιατί ήταν εξαιρετικά δύσκολο».

Τα… κερασάκια στην τούρτα της απογοήτευσης

Έτσι, λόγω ασυνεννοησίας, αδράνειας και κακής τύχης ένα αρκετά ελπιδοφόρο τριήμερο για την Scuderia «πετάχτηκε στα σκουπίδια» καθώς από την 10η και 12η θέση αντίστοιχα οι δύο οδηγοί μπόρεσαν να κάνουν ελάχιστα, κολλημένοι για το μεγαλύτερο διάστημα του αγώνα στα DRS τρένα που δημιουργεί το Μπακού. Σαν κερασάκι στην τούρτα ανακαλύφθηκε πρόβλημα με το ERS του Leclerc, το οποίο αν και μικρό τον εμπόδισε να κάνει το κάτι παραπάνω κόντρα στην ταχύτατη στις ευθείες RB21 του Yuki Tsunoda, στο 1ο stint και γενικώς ο αγώνας του Μονεγάσκου δεν βοηθήθηκε από την αποτυχημένη προσπάθεια για undercut, που σήμανε ότι «έκαψε» αρκετή από την «καλή» ζωή των σκληρών ελαστικών που είχε στο 2ο stint, πίσω από την VCARB του Liam Lawson.

Επίσης χαραμίστηκε ένα πολύ θετικό τριήμερο για τον Lewis Hamilton που στον αγώνα έδειξε καλά στοιχεία, κερδίζοντας τρείς θέσεις στους πρώτους 10 γύρους, όμως εν τέλει δεν κατέληξε κάπου, αφού (ειδικά) στο 2ο stint παρόλο που ύστερα από εντολή της ομάδας άλλαξε θέσεις με τον Leclerc, έχοντας την καλύτερη εν τέλει στρατηγική (σκληρή σε μέση), με σκοπό να κυνηγήσει το τρενάκι των Lawson-Tsunoda-Norris, δεν κατέστη δυνατόν να τους απειλήσει ουσιαστικά, παρά το γεγονός ότι έφτασε πίσω τους.

Στο τέλος του αγώνα, λες και η Ferrari δεν είχε αρκετά κακό αγώνα, με τα μονοθέσια ριζωμένα στο 8-9, ήρθε και το όλο θέμα της αποτυχημένης επιστροφής θέσης του Hamilton στον Leclerc. Όπως είναι συνηθισμένο σε αυτή την περίπτωση, ο Hamilton έπρεπε να παραδώσει τη θέση του αν δεν κατάφερνε να προσπεράσει τον Norris, ενώ ο Leclerc ενημερώθηκε προς το τέλος του τελευταίου γύρου να προετοιμαστεί για την ανταλλαγή.

«Θα ανταλλάξουμε θέσεις στο τέλος του γύρου στην κύρια ευθεία αν ο Lewis δεν προσπεράσει», είπε ο μηχανικός του Μονεγάσκου, καθώς ο τελευταίος έμπαινε στην τελική ευθεία. «Ο Lewis θα σε αφήσει να περάσεις στην κύρια ευθεία». Ο Hamilton τελικά επιβράδυνε, αλλά το έκανε πολύ αργά για να μπορέσει ο Leclerc να τον προσπεράσει πριν από τη γραμμή τερματισμού, με τον Charles να ακούγεται απογοητευμένος από τον συμπαίκτη του που δεν πραγματοποίησε την επιστροφή της θέσης.

Ο Βρετανός όμως δεν ήταν ο μοναδικός υπεύθυνος για την αποτυχημένη αλλαγή καθώς την στιγμή που ο μηχανικός του είπε «Άσε τον Charles να περάσει. Είναι ενάμιση δευτερόλεπτο πίσω σου. Αυτός είναι ο τελευταίος γύρος», έτρεχε ήδη με μεγάλη ταχύτητα στην κύρια ευθεία, γεγονός που του δυσκόλευε να επιβραδύνει επαρκώς με ασφάλεια. Ωστόσο, ο Hamilton ανέλαβε την ευθύνη, εξηγώντας ότι εκείνη τη στιγμή ήταν πολύ συγκεντρωμένος στα αυτοκίνητα που ήταν μπροστά του.

«Ήμουν προφανώς πιο γρήγορος, αλλά ο Charles ήταν ευγενικός και με άφησε να περάσω. Αλλά έλαβα το μήνυμα πολύ αργά και ήμουν συγκεντρωμένος στο αυτοκίνητο μπροστά μου, παρόλο που υπήρχε πιθανότητα 0,001% να περάσω. Πράγματι, σήκωσα το πόδι μου στην ευθεία και φρενάρισα, αλλά χάσαμε την ευκαιρία κατά τέσσερα δέκατα. Ήταν απλώς μια λανθασμένη εκτίμηση εκ μέρους μου, οπότε θα ζητήσω συγγνώμη από τον Charles. Δεν θα ξανασυμβεί» δήλωσε ο επτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής.

Μετά τον αγώνα ο Leclerc προσπάθησε να μειώσει την σημασία του περιστατικού καθώς αφού αρχικά είπε «Υπάρχουν κανόνες που γνωρίζουμε ότι πρέπει να τηρούμε και σήμερα ίσως αυτοί οι κανόνες δεν τηρήθηκαν», προχώρησε και τόνισε ότι «8η ή 9η θέση… Δεν με νοιάζει πραγματικά. Προφανώς, αν παλεύουμε για καλύτερες θέσεις, κάτι που ελπίζω να συμβεί, τότε ελπίζω ότι θα εργαστούμε με διαφορετικό τρόπο. Αλλά δεν νομίζω ότι αυτό πρέπει να είναι το θέμα συζήτησης. Δυστυχώς, ήμασταν πολύ αργοί όλο το Σαββατοκύριακο και σε αυτό πρέπει να επικεντρωθούμε».

Οι συζητήσεις πίσω στο Maranello θα είναι πολλές πάντως και σίγουρα δεν θα μείνουν μόνο στο συμβάν αυτό. Τα προβλήματα της Ferrari δεν σταματούν, η οργάνωση δεν φαίνεται να βελτιώνεται, με αμφότερους τους οδηγούς να εμφανίζονται προβληματισμένοι και την SF-25 να παραμένει ανεπαρκές σε όλους τους τομείς, μη μπορώντας να ανταγωνιστεί τον Max Verstappen ή τις Mclaren μετά τις Παρασκευές, με την ομάδα ύστερα από το Αζερμπαϊτζάν να υποχωρεί στην 3η θέση της βαθμολογίας των κατασκευαστών και ταυτόχρονα να βλέπει την βελτιωμένη Red Bull να πλησιάζει, βάζοντας σε κίνδυνο ακόμα και αυτή την 3η θέση. Μένει να δούμε τι επιφυλάσσει η συνέχεια, το τριήμερο 3-5 Οκτωβρίου στην Σιγκαπούρη

Τ