Skip to content Skip to footer

Φερστάπεν-Πιάστρι: Ήταν τελικά δίκαιη η ποινή;

Ο Μάριος Γαντζούδης αναλύει και συμπεραίνει για την πρώτη αμφιλεγόμενη απόφαση στην φετινή F1, το συμβάν μεταξύ Μαξ Φερστάπεν και Όσκαρ Πιάστρι στην πρώτη στροφή του Γκραν Πρι Σαουδικής Αραβίας!

Αγωνοδίκες, ποινές και κουβεντολόι…. καιρό είχαμε έ; Δεν ξέρω για εσάς άλλα η όλη ίντριγκα μου είχε λείψει. Έπρεπε να φτάσουμε στον 5ο αγώνα της χρονιάς για να έχουμε το πρώτο αμφιλεγόμενο συμβάν και την πρώτη καθοριστικής σημασίας ποινή, αυτή δηλαδή που δέχθηκε ο Μαξ Φερστάπεν για το συμβάν στην πρώτη στροφή του αγώνα της Κυριακής, όταν την έκοψε καθώς ισχυρίστηκε ότι ο Όσκαρ Πιάστρι δεν του άφησε αρκετό χώρο! Αλλά ας δούμε αναλυτικά τι έγινε και γιατί οι αγωνοδίκες έδωσαν ποινή 5 δευτερολέπτων στον Ολλανδό. Ύστερα ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.

Τι ακριβώς έγινε

Ο Όσκαρ Πιάστρι είχε εμφανώς καλύτερη εκκίνηση από τον Μαξ Φερστάπεν και έτσι κατάφερε να πάρει με άνεση την εσωτερική γραμμή, χωρίς ο Ολλανδός να μπορέσει να του «κλείσει» τον δρόμο και έτσι έφτασαν ουσιαστικά σχεδόν πλάι πλάι στην πρώτη στροφή.

Οι δύο οδηγοί λίγο πριν το apex (κορυφή) της πρώτης στροφής. Πλάνα παρμένα χάρη στο Multiviewer.

Φτάνοντας στο apex της πρώτης στροφής ο Μαξ Φερστάπεν ήταν (πολύ) ελαφρώς μπροστά όπως φαίνεται και στο παρακάτω πλάνο, όχι όμως αρκετά ώστε να «έχει το δικαίωμα στην στροφή», σύμφωνα με τους αγωνοδίκες.

Ύστερα και στην έξοδο της πρώτης στροφής ο Όσκαρ Πιάστρι φαίνεται ότι δεν έχει αφήσει τον απαιτούμενο χώρο στον Φερστάπεν και αναγκάζεται έτσι να πάρει πολύ διαφορετική γραμμή για την 2η στροφή περνώντας ουσιαστικά πάνω και από το κερμπ. Ο Φερστάπεν καταλαβαίνει «το παιχνίδι» και ουσιαστικά κόβει την στροφή χωρίς σε κανένα σημείο να συμβιβάζεται με την ιδέα του χαμένου και να φρενάρει παραδείγματος χάριν ώστε να πάρει κανονικά την στροφή ως 2ος.

Η ιδιαιτερότητα του συμβάν φαίνεται από το ότι ασφαλώς ήταν η εκκίνηση, δεδομένου ότι στο παρακάτω πλάνο από τυχαίες στιγμές του αγώνα, φαίνεται η κανονική «αγωνιστική» γραμμή που παίρνουν και οι δύο οδηγοί κάθε φορά.

Η γραμμή του Όσκαρ Πιάστρι στην πρώτη στροφή
Η γραμμή του Μαξ Φερστάπεν στην πρώτη στροφή
Η γραμμή του Όσκαρ Πιάστρι στην δεύτερη στροφή
Η γραμμή του Μαξ Φερστάπεν στην δεύτερη στροφή

Το σκεπτικό των αγωνοδικών για την ποινή των 5 δευτερολέπτων.

Έπειτα από το συμβάν που αναλύσαμε πως έγινε, ο Φερστάπεν κράτησε την πρωτοπορία και δεν την έδωσε πίσω στον Πιάστρι και κατά την διάρκεια του επακόλουθου αυτοκινήτου ασφαλείας, οι αγωνοδίκες αποφάνθηκαν ότι ο τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έπρεπε να τιμωρηθεί με ποινή 5 δευτεολέπτων καθώς σύμφωνα με το σκεπτικό τους «πήρε προβάδισμα κόβοντας την στροφή» και ότι σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές ο Πιάστρι είχε το δικαίωμα της πρώτης στροφής καθώς ήταν δίπλα δίπλα με τον Ολλανδό (ο εμπρόσθιος άξονας του μονοθεσίου του δηλαδή).

Αναγνώρισαν το ελαφρυντικό της εκκίνησης-πρώτης στροφής και έτσι αντί της προκαθορισμένης ποινής 10 δευτερολέπτων έδωσαν την μισή. Για να φτάσουν σε αυτό το συμπέρασμα όπως τόνισαν στο επίσημο έγγραφο που θα παραθέσω παρακάτω, χρησιμοποίησαν όλα τα διαθέσιμα δεδομένα για να φτάσουν σε αυτή την απόφαση.

Τελικά ήταν δίκαιη όμως η ποινή;

Στην Red Bull κλασικά και αναμενόμενα δεν ήταν χαρούμενοι με την απόφαση, με τον Κρίστιαν Χόρνερ να φέρνει μάλιστα τις δικές του φωτογραφικές «αποδείξεις» όταν έκανε τις δηλώσεις του στα ΜΜΕ, ενώ ο Μαξ Φερστάπεν αρνήθηκε να σχολιάσει το συμβάν μετά τον αγώνα τονίζοντας πως θα τιμωρούνταν αν το έκανε, αφήνοντάς μας μόνο με το σύνηθες «με ώθησε εκτός» που ακούσαμε στο team radio.

Από την άλλη ο Όσκαρ Πιάστρι στο δικό του team radio τόνισε πως και να μην ήταν αυτός εκεί δεν υπήρχε περίπτωση ο Φερστάπεν να έστριβε κανονικά, ενώ στην Mclaren υπάρχει η πεποίθηση ότι η ποινή ήταν σωστή, με τον Ζάκ Μπράουν να υποστηρίζει πως η ποινή ήταν «η κατάλληλη».

Προσωπικά θεωρώ ότι ο Φερστάπεν και η Red Bull έχασαν στο δικό τους παιχνίδι. Το ίδιο που τους δικαίωσε σε αρκετά σημεία πέρσι (βλ. Όστιν) τους στέρησε την νίκη την Κυριακή. Όπως κάθε σχεδόν φορά ο Μαξ αρνήθηκε να παραδεχθεί την «ήττα» του και το γεγονός ότι δεν έκανε αρκετά καλή εκκίνηση και προσπάθησε με την συνήθη τακτική του να γίνει θύμα. Βρέθηκαν στην ίδια κατάσταση με τον Λάντο Νόρις στο Όστιν, όταν εκείνος είχε δεχθεί την ποινή επειδή προσπέρασε τον Φερστάπεν εκτός πίστας.

Είναι μια τακτική που έχει δουλέψει άπειρες φορές για τον συνδυασμό Φερστάπεν-Red Bull, όμως είναι αναμενόμενο πως κάποιες φορές θα τους «σκάσει στα μούτρα», ειδικά όταν ο Ολλανδός προσπαθεί να το «τραβήξει από τα μαλλιά» όπως είχε κάνει αντίστοιχα στον πρώτο γύρο το 2021 στο Άμπου Ντάμπι με τον Λιούις Χάμιλτον. Όπως και να έχει όμως η ποινή έμεινε και ο Ολλανδός τερμάτισε δεύτερος πίσω από τον Πιάστρι, σε έναν αγώνα που φαινόνταν ότι είχε τον ρυθμό για να τον κερδίσει «νόμιμα». Ας δούμε πως θα εξελιχθεί αυτό στο μέλλον. Ας σκεφτούμε όμως πως λίγα μέτρα πιο πίσω, ο Αντρέα Κίμι Αντονέλι επίσης έκοψε «αναγκαστικά» την πρώτη στροφή καθώς πιέστηκε από τον Λεκλέρ, όμως έδωσε αμέσως πίσω την θέση και γλίτωσε κάθε ποινής.