Skip to content Skip to footer

Η FIA μειώνει τα πρόστιμα για τις βρισιές και καθορίζει αθλητικές ποινές για την εξύβριση των αξιωματούχων

Διαβάστε για την αλλαγή του πολυσυζητημένου άρθρου του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα της FIA!

Η FIA αποφάσισε να μειώσει μαζικά τα πρόστιμα που δύναται να επιβληθούν στους οδηγούς της Formula 1 αλλά και άλλων κατηγοριών για «ανάρμοστη συμπεριφορά», όπως η βρισιά, αλλά εισάγει τη δυνατότητα επιβολής ποινής θέσεων στο grid, για «ανάρμοστη συμπεριφορά που συνεπάγεται κατάχρηση αξιωματούχων».

Οι αλλαγές στο παράρτημα Β (appendix B) του Διεθνούς Αθλητικού Κώδικα της FIA στις αρχές του 2025 προκάλεσαν τεράστια ένταση μεταξύ της διοργανώτριας αρχής και των οδηγών, ειδικότερα της F1 και του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, καθώς οι κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την επιβολή ποινών περιλάμβαναν πολλαπλασιαστή για επαναλαμβανόμενες παραβιάσεις και σταδιακά υψηλότερα ποσά ανάλογα με την κατηγορία συμμετοχής του οδηγού, με την Formula 1 και το WRC να έχουν τους υψηλότερους πολλαπλασιαστές.

Ο αρχικός πίνακας ποινών και πολλαπλασιαστών που προκάλεσε αρκετό «ντόρο»

Η αρχική αντίδραση και ο σκεπτικισμός πίσω από την αρχική αλλαγή, που πολλοί θεώρησαν ότι είχε στόχο την εξάλειψη της κριτικής από τους οδηγούς προς την FIA, ήρθε στο αποκορύφωμά της μετά το πρόστιμο 30.000 ευρώ που δέχθηκε ο οδηγός ράλι της Hyundai, Αντριέν Φουρμό στο Ράλι Σουηδίας για «βρισιά». Σε αντίδραση οι οδηγοί της Formula 1 εξέδωσαν ανακοίνωση μέσω της GPDA ,στην οποία τόνισαν ότι θέλουν να αντιμετωπίζονται ως ενήλικες, ενώ οι οδηγοί του WRC ως ένδειξη διαμαρτυρίας αρνήθηκαν στα επόμενα ράλι να δώσουν συνεντεύξεις στα Αγγλικά.

Το επίπεδο του βασικού προστίμου πλέον μειώθηκε στο μισό από 10.000 ευρώ σε “έως” 5.000 ευρώ για τις περισσότερες παραβάσεις και οι αυστηροί πολλαπλασιαστές για τις επαναλαμβανόμενες παραβάσεις και το κύρος του πρωταθλήματος που υπήρχαν προηγουμένως στους κανονισμούς αντικαταστάθηκαν με την πρόταση ότι τα πρωταθλήματα θα αποφασίζουν τα δικά τους χαμηλότερα ή υψηλότερα ποσοστά με βάση τυχόν ελαφρυντικές ή επιβαρυντικές περιστάσεις στις δικές τους κατευθυντήριες γραμμές για τις ποινές.

Υπάρχει όμως μια καινούρια ειδική αναφορά που τονίζει ότι για οποιοδήποτε παράπτωμα που περιλαμβάνει κατάχρηση αξιωματούχων, οι οδηγοί της F1 θα παίρνουν ποινή τουλάχιστον τριών θέσεων στο grid του επόμενου αγώνα τους, αν η ενέργεια γίνεται κατά τη διάρκεια ενός Γκραν Πρι και θα μετατρέπεται ποινή χρόνου πέντε δευτερολέπτων αν γίνεται σε αγώνα Sprint. Εάν ένα μέλος της ομάδας διαπράξει το εν λόγω αδίκημα τότε και τα δύο μονοθέσια αυτής της ομάδας θα λάβουν τη σχετική ποινή εκκίνησης!

Οι αξιωματούχοι θα έχουν την διακριτική ευχέρεια να αναστέλλουν πλήρως τις ποινές για τις πρώτες παραβάσεις, ενώ οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές κάνουν επίσης ειδική διάκριση μεταξύ ενός ελεγχόμενου περιβάλλοντος, όπως πχ. είναι οι επίσημες συνεντεύξεις τύπου, και μη ελεγχόμενου περιβάλλοντος, όπως είναι οι ραδιοφωνικές μεταδόσεις και οι συνεντεύξεις στο τέλος της διαδρομής του ράλι.

Για τις αλλαγές αυτές ο πρόεδρος της επιτροπής οδηγών της FIA, Ρόναν Μόργκαν, δήλωσε τα εξής: «Οι οδηγοί αποτελούν πρότυπα για τους νέους οπαδούς και δικαίως θεωρούνται πρεσβευτές του ευρύτερου κόσμου του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο τρόπος που συμπεριφέρονται έχει πραγματικά σημασία, αλλά είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ των όσων λέγονται κατά τη διάρκεια ενός αγώνα και σε μια συνέντευξη Τύπου. Οι σημερινές αλλαγές ενισχύουν περαιτέρω τον Διεθνή Αθλητικό Κώδικα της FIA, υποστηρίζοντας τους οδηγούς μας, κατανοώντας τις πιέσεις που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια του αγώνα».