Με αφορμή την «βόμβα» αποχώρησης του Kalle Rovanpera από το WRC προκειμένου να στοχεύσει στην Formula 1, ας δούμε όσους άλλαξαν έστω για λίγο τις ειδικές διαδρομές με τις πίστες!
Ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής του WRC, Kalle Rovanpera, έριξε το πρωί της Πέμπτης 9 Οκτωβρίου μια βόμβα, δηλώνοντας επίσημα ότι αποχωρεί από τα ράλι για να κάνει μια δραματική στροφή προς τους αγώνες μονοθέσιων, ξεκινώντας από την Ιαπωνική Super Formula, σε μια αιφνιδιαστική κίνηση που υποστηρίζεται από την εργοδότριά του, την Toyota, και στην οποία στοχεύει σε αυτό που αποκαλεί «τα υψηλότερα επίπεδα αγώνων πίστας».
Έπειτα σε συνέντευξή του στο DirtFish, ο Rovanpera κατέστησε σαφές ότι έχει ως στόχο την Formula 1, μέσω δύο ετών στη Super Formula αρχικά και στη συνέχεια με μετακίνηση στην Formula 2. Το παιδί-θαύμα των ράλι που είναι ο νεαρότερος νικητής ράλι αλλά και ο νεαρότερος παγκόσμιος πρωταθλητής, κάτι που πέτυχε μόλις στα 22 του, επιθυμεί να γίνει ο πρώτος full-time οδηγός WRC που θα κάνει το άλμα σε full-time θέση στην Formula 1, έχοντας εντυπωσιάσει σε test στο Red Bull Ring όπου δοκίμασε την Red Bull RB8 του 2012 μαζί με τα αυτοκίνητα της Formula 4 και της Formula Renault 3.5 στο τέλος του περασμένου έτους. Δεν είναι όμως ούτε ο πρώτος, ούτε ο δεύτερος, ούτε καν ο τρίτος που οδηγεί μονοθέσιο της Formula 1. Ας δούμε μαζί τις περιπτώσεις που ένας οδηγός έκανε την αλλαγή -έστω και προσωρινά- από τα δάση και τα χιόνια, στις πίστες!
Sebastien Ogier – Red Bull – 2017
Πριν από τον Kalle, ένας ακόμη πρωταθλητής και θρύλος του WRC, ο Sebastien Ogier, έκανε μια πανομοιότυπη δοκιμή στο Red Bull Ring, οδηγώντας την Red Bull RB7 του 2011. Έχοντας σαν είδωλο τον Ayrton Senna, ήθελε πάντα να οδηγήσει ένα μονοθέσιο F1, όμως οι Citroen και Volkswagen του το απαγόρευαν. Όταν όμως μετακόμισε το 2017 στην M-Sport, μπόρεσε να κάνει το όνειρο πραγματικότητα, μένοντας εκστασιασμένος από την εμπειρία, δηλώνοντας χαρακτηριστικά ότι «Ήταν φοβερό και, φυσικά, μια μεγάλη ανακάλυψη. Ήταν τόσο διαφορετικό από ό,τι είχα οδηγήσει μέχρι τώρα».
Carlos Sainz Sr. – Renault & Ferrari – 2006 & 2024
Ο Ισπανός δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής του WRC και γενικώς άλλος ένας θρύλος του μηχανοκίνητου αθλητισμού, είχε την ευκαιρία να μπει σε μονοθέσιο της Formula 1 όχι μια αλλά δύο φορές. Η πρώτη ήταν το 2006 όταν οδήγησε την Renault R25, που έδωσε στον Fernando Alonso τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο του, στα πλαίσια μιας προωθητικής εκδήλωσης, πριν τον τελευταίο αγώνα του πρωταθλήματος World Series by Renault εκείνης της σεζόν, στην πίστα της Βαρκελώνης.

Η 2η φορά ήρθε στα τέλη του 2024, όταν η Ferrari έκανε ένα αποχαιρετιστήριο δώρο στον ίδιο και τον γιό του, Carlos Sainz Jr, ελέω της αποχώρησής του δεύτερου από την Scuderia για την Williams, ύστερα από την υπογραφή του Lewis Hamilton. Το ευχαριστήριο δώρο για την προσφορά του Ισπανού στην ομάδα, ήταν η ευκαιρία να κάνει μερικούς «αποχαιρετιστήριους» γύρους μαζί με τον πατέρα του στην πίστα του Fiorano, με αμφότερους πίσω από το τιμόνι αρχικά της F1-75 του 2022 και ύστερα της θρυλικής Ferrari 735 LM, αυτοκινήτου που αγωνίστηκε το 1955 στις 24 ώρες του Le Mans αλλά και στον αγώνα Mille Miglia.

Petter Solberg – Ferrari – 2009
Αυτή ίσως είναι η πιο ξεχωριστή και συνάμα περίεργη υπόθεση της λίστας. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής WRC του 2003 και δις παγκόσμιος πρωταθλητής του WRX (Rallycross) τα έτη 2014-15, είχε μια μοναδική ευκαιρία να οδηγήσει μια Ferrari F2005 που είχε οδηγήσει ο Michael Schumacher και ανήκε στον φίλο του Arne Fredly, στην πίστα του Fiorano το 2009! Ο Νορβηγός σε ανάρτησή του στα social media το 2024 είπε πως «Ήταν μια από τις πιο απίστευτες εμπειρίες της ζωής μου!»
Sebastien Loeb – Renault & Red Bull – 2007-08-09
O Γάλλος που θεωρείται από αρκετούς ως ο κορυφαίος οδηγός ράλι όλων των εποχών, καθώς στα χρόνια του στο WRC, έσπαγε ρεκόρ δεξιά και αριστερά, ήρθε πιο κοντά από όλους στο να συμμετάσχει όντως σε αγώνα Formula 1. Είχε την πρώτη του επαφή με μονοθέσιο Formula 1 στα τέλη του 2007 όταν συμμετείχε σε μια δοκιμή στο Paul Ricard η οποία ήταν κυρίως μια προωθητική και τεχνική ανταλλαγή μεταξύ των Citroen και Renault που ανήκαν στον ευρύτερο όμιλο της συμμαχίας Renault-Nissan. Εκεί είχε την ευκαιρία να οδηγήσει την Renault RS7.

Όμως τον επόμενο χρόνο είχε την ευκαιρία να οδηγήσει την Red Bull RB4 στο Silverstone, σαν προωθητική εκδήλωση, καθώς η εταιρεία ήταν χορηγός του πλέον και στο WRC. Όμως αυτό που ξεκίνησε «χαλαρά» σοβάρεψε απότομα όταν ο 34χρονος τότε Γάλλος πήρε μέρος στις επίσημες δοκιμές μετά το τέλος της σεζόν στην Βαρκελώνη όπου και εντυπωσίασε! Ως αποτέλεσμα η προοπτική της μετακόμισής του στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο σοβαρή, με την Red Bull έτοιμη να τον αφήσει να τρέξει στον τελευταίο αγώνα του 2009 στο Abu Dhabi για την Toro Rosso, με προοπτική για μια πλήρη θέση το 2010. Όμως η FIA αρνήθηκε στον Γάλλο την SuperLicense και το όνειρο έμεινε όνειρο.

Tommi Makinen – Williams – 1998
Το 1998, ενδιάμεσα από τους αγώνες της Formula 1 σε Σαν Μαρίνο και Ισπανία, η Winfield χορηγός τότε της Williams αλλά και της Mitsubishi στο WRC, οργάνωσε μια δοκιμή για διαφημιστικούς σκοπούς, στην οποία ο Tommi Makinen ήδη τότε δις παγκόσμιος πρωταθλητής του WRC (θα γινόταν άλλες δύο στην συνέχεια), μαζί με τον πολυπρωταθλητή στις μοτοσικλέτες, Mick Doohan, όπου αμφότεροι είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν την Williams FW19 του 1997 στην πίστα της Βαρκελώνης. Αμφότεροι έχασαν τον έλεγχο κάποια στιγμή, με τον Φινλανδό να προσκρούει σε τοίχο με μεγάλη ταχύτητα, ύστερα από μια λανθασμένη αλλαγή ταχύτητας.
Colin McRae – Jordan – 1996
Όντας στο απόγειο της δόξας του, έπειτα από την κατάκτηση του τίτλου του WRC το 1995, ο λατρεμένος ακόμη και σήμερα Σκωτσέζος είχε την ευκαιρία να ανταλλάξει για λίγο επαγγέλματα με τον οδηγό της Jordan, Martin Brundle, στο Silverstone για χάρην της χορηγού της ομάδας, Benson & Hedges. Ο McRae μπήκε πίσω από το τιμόνι μιας Jordan 195 και κατάφερε σχεδόν αμέσως να είναι μόλις «μερικά δευτερόλεπτα» πιο αργός από τον πολύ πιο έμπειρο Brundle, με όσους είδαν τους χρόνους να λένε ότι θα είχε προκριθεί στο Βρετανικό Γκραν Πρι εκείνης της σεζόν. Επίσης εντυπωσίασε τους παρευρισκόμενους μηχανικούς και μέλη της ομάδας με το πηγαίο ταλέντο που επέδειξε.
Hannu Mikkola – Arrows – 1984
Άλλη μια ένωση που έγινε κυρίως για προωθητικούς σκοπούς, αυτή την φορά για κάποια ειδική εκπομπή. Ξανά υπήρξε ανταλλαγή καθηκόντων, καθώς ο παγκόσμιος πρωταθλητής του 1983 με την Audi, Hannu Mikkola άλλαξε θέσεις με τον οδηγό της Arrows, Marc Surer, σε δοκιμή που έγινε στο Donington Park, με τον Φινλανδό να οδηγεί μια Arrows A7. Όπως δήλωσε ο ίδιος χρόνια αργότερα «Οι καλοί άνθρωποι της Formula 1 μου έδωσαν 12 γύρους για να το συνηθίσω! Μετά με έβαλαν να κάνω 10 γύρους στο Donington με κανονική ταχύτητα»
«Ήμουν πολύ έκπληκτος γιατί το αυτοκίνητο είναι πολύ χαμηλό και σε μερικά σημεία δεν μπορούσες να δεις καλά όλες τις στροφές. Ήμουν 3,4 δευτερόλεπτα πιο αργός από τον Surer μετά από 10 γύρους, οπότε ήμουν πολύ περήφανος – και δεν έκανα ούτε ένα τετακε. Ωστόσο, έκανα μια πλαγιολίσθηση και από αυτό συνειδητοποίησα πόσο δύσκολο ήταν να οδηγήσεις ένα αυτοκίνητο της Formula 1. Εκείνη την εποχή καθόσουν μπροστά στο αυτοκίνητο και μετά είχες τους κινητήρες και όλα τα άλλα».
