Ο Άντριαν Νιούι, όπως ολα δείχνουν, εντάσσεται στην Aston Martin με μισθό που θα μπορούσε να φτάσει τα 30 εκατομμύρια λίρες. Πως αιτιολογούνται ομως αυτά τα χρήματα;
Αυτά τα χρήματα πιστεύεται ότι είναι περισσότερα από όσα κερδίζουν όλοι οι οδηγοί, εκτός από τους Μάξ Φερστάπεν, Λούις Χάμιλτον και Λάντο Νόρις. Είναι ένα εντυπωσιακό νούμερο, αλλά πολλοί θα υποστήριζαν ότι ο 65χρονος αξίζει κάθε δεκάρα.Ο Νιούι θεωρείται ο μεγαλύτερος σχεδιαστής αυτοκινήτων στην ιστορία της F1. Τα στατιστικά του μιλούν από μόνα τους - 13 πρωταθλήματα οδηγών και 12 τίτλοι κατασκευαστών με τρεις διαφορετικές ομάδες σε μια καριέρα στην F1 που πραγματικά απογειώθηκε από το 1988. Αλλά με τον Νιούι δεν είναι μόνο τα στατιστικά. Πρόκειται για το τι κρύβεται πίσω από αυτά. Είναι ένας οραματιστής, με περισσότερους από έναν τρόπους.Είναι οι μοναδικές του ικανότητες που έχει εξαγοράσει ο ιδιοκτήτης της Aston Martin, Λόρενς Στρόλλ, ελπίζοντας ότι θα είναι το κερασάκι στην τούρτα μιας επένδυσης σε εγκαταστάσεις και προσωπικό που έχει ήδη ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες.
Ο Στρόλλ πιστεύει ότι ο Nιούι είναι αυτό που χρειάζεται για να μετατρέψει την ομάδα του σε διεκδικητές τίτλου μέσα σε μερικά χρόνια. Είναι μια ακριβή απόφαση, αλλά βασισμένη σε πολλά χρόνια αποδείξεων. Ο Nιούι είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε εγγύηση επιτυχίας στην F1. Σε ένα επίπεδο, η ικανότητά του είναι να βλέπει σε ένα ασαφές και περίπλοκο σύνολο τεχνικών κανονισμών τα μυστικά του τι είναι δυνατό να ξεκλειδώσει τη μέγιστη απόδοση. Και η απόδοση στην F1 έχει να κάνει κυρίως με την αεροδυναμική. Πώς μπορεί να το κάνει αυτό καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον στην ιστορία; Έχει να κάνει με τον τρόπο που ο εγκέφαλός του επεξεργάζεται τις αποχρώσεις της ροής του αέρα. Ο Νιούι είναι αεροδυναμιστής στο επάγγελμα, αλλά δεν εφαρμόζει μόνο τη φυσική και δεν κοιτάζει μόνο τους αριθμούς που παράγονται σε αεροσήραγγες και προσομοιώσεις υπολογιστών. Μπορεί να φανταστεί τον αέρα και πώς θα κινηθεί γύρω από το αυτοκίνητο, πώς οι διάφορες ροές θα αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους.
Σε μια συνέντευξη τον Νοέμβριο, τον ρώτησαν αν ήταν αλήθεια αυτό που έλεγαν, ότι μπορούσε να δει τη ροή του αέρα. Γέλασε και είπε: «Φυσικά και όχι». Αλλά στη συνέχεια εξήγησε ότι ήταν ακριβώς αυτό που έκανε. «Μπορώ να το φανταστώ», είπε. «Και αυτό είναι ίσως, αν προσπαθήσω να είμαι αντικειμενικός, ένα από τα δυνατά μου σημεία, ότι μπορώ να φανταστώ τα πράγματα πολύ καλά με το μυαλό μου». Ισχυρίζεται ότι αυτή δεν είναι μια μοναδική ικανότητα, ότι συνεργάζεται με άλλους ταλαντούχους μηχανικούς που μπορούν να κάνουν το ίδιο. Και χωρίς αμφιβολία αυτό είναι αλήθεια - ο Nιούι είναι ένας ειλικρινής και αρχών άνθρωπος, όπως και ο καλύτερος στον τομέα του. Αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι έχει μια μοναδική ικανότητα να το κάνει αυτό, μια ικανότητα που φαίνεται να ξεπερνά όλους τους άλλους. «Έτσι, αποφασίσαμε να έχουμε pull-rod εμπρός, push-rod πίσω, που ήταν το αντίθετο από αυτό που είχαν τα περισσότερα αυτοκίνητα στους προηγούμενους κανόνες. Νιώσαμε ότι αυτό ταίριαζε καλύτερα στις αεροδυναμικές απαιτήσεις του αυτοκινήτου. Έτσι νομίζω ότι καταφέραμε να πετύχουμε τα θεμελιώδη του αυτοκινήτου όταν βγήκε στην αρχή της περασμένης χρονιάς». Ο Νιούι είναι σε θέση να βλέπει αυτούς τους βασικούς παράγοντες επιρροής επειδή έχει ένα μοναδικά ολοκληρωμένο σύνολο ικανοτήτων.
Ένας ιδιοφυής σχεδιαστής και ένας αεροδυναμικός οραματιστής, είναι επίσης ριζωμένος στις πρακτικές ανάγκες ενός αυτοκινήτου που πρέπει να είναι γρήγορο. Ο ακραίος ανταγωνιστικός του χαρακτήρας και η έλλειψη τεχνικής αλαζονείας διασφαλίζουν μια αδυσώπητη εστίαση στην απόδοση. Έτσι, για παράδειγμα, καταλαβαίνει ότι είναι μάταιο να κυνηγάς κορυφαία νούμερα κάθετης δύναμης αν αυτά παράγονται μόνο σε ορισμένες συνθήκες και συνεπώς δημιουργούν ένα αυτοκίνητο που είναι νευρικό και απρόβλεπτο στην οδήγηση. Για τον Νιούι, όλα έχουν να κάνουν με την πρόσβαση στη μέγιστη απόδοση για τον μέγιστο δυνατό χρόνο. Ακούγεται απλό, αλλά είναι ένας τύπος που πολλοί σχεδιαστές της F1 φαίνεται να ξεχνούν εκπληκτικά συχνά. Πόσο θα βλάψει τη Red Bull και θα βοηθήσει την Aston Martin η μετακίνησή του; Είναι μια άγνωστη ερώτηση, αλλά οι αρχές της απάντησης στο πρώτο μέρος φαίνεται να αρχίζουν να φαίνονται. Ο πρώτος λόγος για την αποχώρηση του Νιούι από τη Red Bull είναι επειδή έχει απογοητευτεί βαθιά από την αντιπαράθεση γύρω από τον επικεφαλής της ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ, ο οποίος έχει κατηγορηθεί από μια γυναίκα υπάλληλο για σεξουαλική παρενόχληση και καταπιεστική, ελεγκτική συμπεριφορά, την οποία αρνείται.
Δύο ξεχωριστές εσωτερικές έρευνες της Red Bull απέρριψαν την καταγγελία. Αλλά επίσης στο παιχνίδι έχουν υπάρξει εντάσεις στην ομάδα σχετικά με το πού οφείλονταν τα εύσημα για την επιτυχία των αυτοκινήτων. Ο Horner κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια έχει την τάση να υποβαθμίζει την επιρροή του Nιούι και να μιλά για τον τεχνικό διευθυντή Πιέρ Γουάς και τον επικεφαλής αεροδυναμικής Ενρίκο Μπάλμπο. Ο Νιούι αντέδρασε σε αυτό μέσα στην ομάδα. Πέρυσι, μετά από μια συνέντευξη που έδωσε ο Χόρνερ στην οποία ανέφερε αυτό το θέμα, λέγεται ότι ο Nιούι έστειλε στον Χόρνερ ένα λεπτομερές email εξηγώντας όλες τις φορές που είχε κάνει κρίσιμες παρεμβάσεις. Η σύζυγός του,Αμάντα, ήταν λιγότερο διακριτική - βγήκε στα social media και περιέγραψε τους ισχυρισμούς ως "μια μπουρδολογία". Οι ρίζες των ισχυρισμών για μειούμενη επιρροή ήταν ότι στη Red Bull, ο Nιούι δεν ήταν πλέον πλήρους απασχόλησης στην F1. Επένδυε περίπου το 50% του χρόνου εργασίας του σε αυτό. Ο Γουάς ηγείται μιας εξαιρετικής ομάδας σχεδιαστών και τα διάφορα τμήματα αναφέρονται σε αυτόν. Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο Nιούι δεν ήταν εξαιρετικά επιδραστικός. Θα είχε η Red Bull ανακαλύψει τη φιλοσοφία του σχεδιασμού τους χωρίς τη μαγική του πινελιά, το όραμά του για το τι ήταν απαραίτητο; Υπάρχει μόνο μία πραγματικότητα. Η εικασία για την έκβαση διαφορετικών συνθηκών θα ήταν απλώς αυτό - εικασία.
Αλλά το μάθημα της ιστορίας θα υποδείκνυε ότι η παρουσία του Νιούι ήταν καθοριστική - τα τελευταία 30 χρόνια στην F1, δεν υπήρξε καλύτερη εγγύηση για ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο από το να εμπλέκεται ο Nιούι στον σχεδιασμό του. Στα 65 του, θα μπορούσε να είχε αποσυρθεί, να ζήσει με τα εκατομμύριά του και να κάνει ιστιοπλοΐα με το νέο του πολυτελές γιοτ. Αλλά αυτό δεν ήταν ποτέ στο μυαλό του. Δεν διαπραγματεύεσαι πρόωρη έξοδο από το συμβόλαιό σου, εξασφαλίζοντας ότι θα μπορέσεις να δουλέψεις για μια νέα ομάδα εγκαίρως ώστε να επηρεάσεις τον σχεδιασμό του 2026, αν σκοπεύεις να χαλαρώσεις και να ξεκουραστείς. Ο Nιούι είχε συνομιλίες με τη Ferrari, αλλά το ενδιαφέρον τους μειώθηκε. Στην Aston Martin, φαίνεται ότι έχουν ό,τι χρειάζεται για να πετύχουν. Μια ολοκαίνουργια εγκατάσταση, άφθονοι πόροι, μια πολυδάπανη δομή υποστήριξης μηχανικών, μια συνεργασία με κινητήρες Honda, η οποία θα ενταχθεί από τη Red Bull το 2026, και ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς στην ιστορία, τον Φερνάντο Αλόνσο, ο οποίος στα 43 του εξακολουθεί να αποδίδει και με τον οποίο ο Nιούι πάντα ήθελε να συνεργαστεί.