Άλλο ένα Grand Prix, άλλο ένα... tech analysis. Τι είναι η αεροδυναμική σήραγγα, πώς λειτουργεί και πόσο σημαντική είναι για τα μονοθέσια της Formula 1; Το MPS Motorsports έχει την ανάλυση για εσάς!
Είστε έτοιμοι; Η αεροδυναμική σήραγγα είναι ο απόλυτος μηχανισμός επιρροής του αέρα. Είναι το άλφα και το ωμέγα στους κανόνες και τη λειτουργία της αεροδυναμικής στον κόσμο της Formula 1. Το μονοθέσιο πρέπει να μένει ακίνητο όσο η ροή του αέρα φυσάει γύρω του, εξίσου και η ύπαρξη των ανεμιστήρων στα πλάγια των αυτοκινήτων - για να βοηθούν -. Σε αυτή τη λειτουργική περίπτωση, παρατηρείται πως η ροή του αέρα είναι σταθερή, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να κινείται μέσω αυτής. Το εν λόγω φαινόμενο αποτελεί πρόβλημα όμως, ως προς τη συλλογή και τη συσχέτιση των δεδομένων από τις ομάδες.
Ο τρόπος λειτουργίας της αεροδυναμικής σήραγγας απαρτίζεται από τρεις κύριες ζώνες. Ο "διαχύτης" είναι το "κομμάτι" του αέρα που μένει... πίσω. Εν ολίγης, η ροή του αέρα μειώνει την ίδια της τη ταχύτητα, καθώς μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε πίεση. Μπορείτε να το διακρίνεται με μωβ χρώμα από το παρακάτω γραφιστικό ανάλυσης από το "Aerodynamic Motorsport".
Με κίτρινο χρώμα παρατηρείται το "τμήμα δοκιμών", το οποίο αποτελεί τη δεύτερη ζώνη λειτουργίας. Αυτή η περιοχή είναι το σημείο αέρα στο οποίο βρίσκεται ΑΚΡΙΒΩΣ το μονοθέσιο. To "σώμα" που δέχεται τη δύναμη του αέρα μπορεί να είναι ένα μοντέλο πλήρους ή απλής κλίμακας, όντας πάντα συνδεδεμένο με αισθητήρες και μία ζυγαριά για τη μέτρηση των δυνάμεων που δέχεται από τη ροή. Για την ιστορία, τα μονοθέσια της Formula 1 έχουν διαστάσεις που αγγίζουν το 60% της πλήρους κλίμακας.
Τελευταία ζώνη είναι η μπλε, ονόματι “ακροφύσιο - τμήμα συστολής”. Σε αυτή τη περίπτωση, η ροή εισόδου επιταχύνεται και περνά μέσα από μια “κηρήθρα” πριν εισέρχεται στο τμήμα δοκιμής (2η κύρια ζώνη, με κίτρινο χρώμα) με στόχο τη μείωση των αναταράξεων, οι οποίες έγιναν… νταλκάς στην καθημερινότητα των οδηγών από το 2022 και ύστερα, λόγω της αλλαγής κανονισμών στο σχεδιασμό των μονοθεσίων.